Négykerekű klasszikusok egy autórajongó szemével!

Dominik & Cars

Mercedes W210 - A pápaszemek mögött

2020. július 07. - Kalash Dominik

Az 1995 és 2002 között gyártott E-osztály a valaha gyártott egyik legjobb Mercedes is lehetett volna, ha nem szenvedne egy súlyos hibától.

kepernyofoto_2020-07-03_13_18_47.png

Az 1984 és ’97 között gyártott W124-es kódjelű E-osztállyal a Mercedesnek sikerült megalkotnia minden idők egyik legjobb közepes méretű luxusautóját, azonban az 1990-es évtized közepe táján elérkezett a generációváltás ideje. A “pápaszemes” Mercedesként ismert E-osztályt már 1988-ban elkezdték megtervezni, a W124-eshez képest sokkal finomabb vonalakkal megáldott formatervet pedig Steve Mattin álmodta meg, akinek a már jól ismert Bruno Sacco felügyelte a munkáját.

kepernyofoto_2020-07-06_16_32_46.png

Az újonnan bemutatott E-osztály nem csak a formatervben hozott radikális változásokat, hanem az elődjéhez képest több, mint harminc biztonsági, elektronikai és műszaki újdonsággal is kecsegtetett. Ilyen volt például a szélvédőbe integrált esőérzékelő, a parkolóradar vagy az oldallégzsákok. A W210-est a publikum és a szakma is pozitívan fogadta, azonban a német márka új üdvöskéjéről elég hamar kiderült, hogy minden idők egyik legrohadósabb Mercedesével állunk szemben. Na de ne szaladjunk ennyire előre…

kepernyofoto_2020-07-06_16_34_32.png

Mercedes Coupé Concept, 1993.

A W210-es koncepcióját 1993-ban mutatták be először a Genfi Autószalonon egy kupé kialakítású prototípus képében. A Coupé Concept-nek elnevezett példányon már jól kivehetőek voltak a két évvel később ténylegesen bemutatott 210-es legjellemzőbb karakterisztikái, illetve az 1997-ben bemutatott legelső CLK-szeriát is előrevetítette.

kepernyofoto_2020-07-03_13_19_58.png

Formatervet illetően a W210-es legjellegzetesebb ismertetőjegye a két ikerfényszóró, amiről hazánkban a “pápaszemes” becenevet is kapta, azonban egy Közel-keleti utazásom során hallottam már azt is, hogy “hangya” néven utalnak rá. A vonalvezetései meglehetősen finomak, és mindenben visszaköszön rajtuk a ’90-es évek ízlésvilága. A hűtőmaszkja jellegzetesen Mercedeses, el sem lehetne téveszteni. A gépháztetőn is fellelhető az igen komoly lemezmunka, ugyanis kétoldalt a négy fényszóró alakját felvéve domborodik. Az orr középső részén pedig nem más büszkélkedik, mint a híres Mercedes-csillag, amit személy szerint nagyon hiányolok a mai E-osztályról.

kepernyofoto_2020-07-06_16_43_42.png

Szögletes elődjéhez képest a W210-es már sokkal inkább törekszik az aerodinamikára. A 210-es oldalról nézve is szépen igazodik az autó többi részén is fellelhető lágy vonalvezetéshez. Letisztult és sallangmentes, azonban ahogy a tetővonal hátrafelé halad, diszkréten ugyan, de fellelhető benne valami kupés beütés.

kepernyofoto_2020-07-03_13_20_48.png

A 210-es farában is megvannak a sportosságra utaló jellemvonások. Az élek ugyanolyan lekerekítettek, mint az autó többi részén. A hátsólámpák is ugyanezt a formavilágot követik, és rájuk nézve nekem valamiért megint csak az enyhén kupés hatás jut az eszembe.

kepernyofoto_2020-07-06_16_49_22.png

1997-ben bemutatkozott a kombi változat is, amely a W210-es szedántól való megkülönböztetés érdekében az S210-es kódjelet kapta.

kepernyofoto_2020-07-06_16_51_00.png

A formaterv összességében nézve mai szemmel talán elnagyoltnak tűnhet, és jobban fogott rajta az idő, mint az előd 124-esen. Ennek ellenére mégis karakteres autó, és van benne valami nagyvilági elegancia.

nevtelen-1_1.jpg

Classic, Elegance és Avantgarde

Az akkori C-osztályhoz hasonlóan az új E-osztály is három felszereltségi kategóriában volt elérhető.

classic1.jpg

Az alapfelszereltségű Classic modellt azoknak szánták, akik anélkül szeretnének élvezni a Mercedes nyújtotta kényelmet, hogy ki kellene adniuk érte egy lakás árát. A 210-es promóciós anyagaiban “Egyszerű komfortként” definiálták a Classic szériát. Külső jegyeket illetően a Classic modellről ugyancsak hiányzott az autón körbefutó króm díszcsík, az ajtók kilincsei mellőztek bármiféle díszítést, illetve könnyűfém felnik helyett dísztárcsás lemezfelniket kaptunk. Ehhez a modellhez nem volt elérhető a bőrkárpit, illetve kimaradtak belőle az olyan kényelmi extrák, mint például a fényszórómosó, az automata klíma vagy a CD-táras Bose hangrendszer.

eleg1.jpg

A második felszereltségi kategóriát az Elegance-széria képviseli, amely, ahogyan az a nevéből is kiolvasható, a diszkrét eleganciára vágyókat célozza. A Classic-hoz képest az Elegance már jóval gazdagabb felszereltséggel érkezett. A belső kidolgozása is kifinomultabb volt, valamint a kárpitok anyagát és színét illetően is sokkal szélesebb volt a választék. Az Elegance-ban a fabetétek is drágább anyagból készültek, a kormánykerék műanyag helyett bőrborítású, valamint az elektronikai extrákból is több jutott bele. Külsőt illetően az Elegance a króm díszítésekről és a könnyűfém felnikről azonosítható be.

avant1.jpg

A felszereltségi lista harmadik, azaz legfelső helyén az Avantgarde-szériát találjuk, amely nem csak a full-extrás kivitelt takarja, hanem azoknak is nyújt egy-két finomságot, akik vágynak némi sportosságra. Az elektronikai extrák itt már teljes létszámban voltak jelen, amelyek közül a legjellegzetesebbek a Bose hangrendszer, az automata klíma és a memóriás ülések. A rendelhető fabetétek és kárpitok választéka is szélesebb. Az Avantgarde modelleken az ablakok színezete kékes színárnyalatú, ellentétben a Classic és az Elegance szériákon található zöldesebb árnyalattal. A xenon fényszórók az alapfelszereltség részét képezték, a könnyűfém felnik nagyobbak lettek, valamint az autó felfüggesztése is alacsonyabb, mint az Elegance esetében.

kepernyofoto_2020-07-03_13_16_39.png

Tapasztalatom szerint a 210-es egy meglehetősen kényelmes és tágas autó. A láb- és fejtér is bőséges benne, ami a közel kétméteres magasságomból adódóan nálam mindig kritikus pont.

kepernyofoto_2020-07-06_17_19_38.png

A műszerfal kialakításában nagyon tetszik, hogy úgy tud sallangmentes és ergonomikus lenni, hogy közben még elegáns is. A formavilág teljesen letisztult, minden kapcsolóról egyértelműen le lehet olvasni, hogy mire való, illetve az összes kezelőszerv megfelelően kézreáll.

collage_fotor13.jpg

Méreteket illetően a 210-esnek sem volt semmi oka szégyenkezni. Hossza 4,8, tengelytávja 2,8, szélessége 1,8, magassága pedig 1,4 méter. A formavilága kívülről finomnak és kerekdednek tűnhet, azonban a belső vázszerkezete rendkívül masszív. A maga korában az egyik legbiztonságosabb autóként tartották számon.

kepernyofoto_2020-07-06_17_27_37.png

A gyűrődési zónája akkoriban kimagaslóan jónak számított, valamint az övfeszítők és az újonnan bemutatott oldallégzsákok is sokban voltak felelősek a törtéstesztek során kapott pozitív értékelésekért.

kepernyofoto_2020-07-06_17_32_04.png

Az 1995-ben gyártott 210-esekben ugyanaz a négysebességes automataváltó volt, ami az 1991 utáni 124-es szériákban is megtalálható volt, azonban ezt 1996-ra már megváltoztatták. Az újonnan bemutatott váltó elektronikus vezérlést és öt sebességet kapott, valamint a +/- funkciókkal már manuálisan is lehetett kapcsolgatni a fokozatok között. A kínálat része volt egy ötsebességes manuális váltó is, azonban ezt a ’99-es ráncfelvarráskor hatsebességesre cserélték.

kepernyofoto_2020-07-06_17_33_34.png

A 210-es esetében a motorválaszték is igen széles volt mind benzines, mind pedig diesel fronton. Az alapmodell az E200-tól indult, majd 1998-tól egyes modellváltozatoknál a sorhatos elrendezést V6-osra cserélték. Az újonnan bemutatott M112-es kódjelű motor 220 lóerőt és 310 Nm nyomatékot generált, valamint 6,9 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 100-ra. Az M112-es konstrukcióját az E240-től egészen az E320-ig alkalmazták. 1997-ben a kínálat része lett az E420, majd ’98-ban az E430 is bemutatkozott. 1999-ben a diesel modelleket kivonták az észak-amerikai piacról, 2000 és 2002 között pedig Európában megjelentek a CDI motorok. A CDI motorok csak az utód W211-es modell E320 CDI-jével váltak legelőször elérhetővé Észak-Amerikában. A 210-es alapból hátsókerék meghajtással érkezett, de igény szerint 4Matic, vagyis összkerékhajtású konfigurációval is rendelhető volt.

collage_fotor111.jpg

E55 AMG

A 210-es csúcsmodelljeiért az AMG felelt, amely 1997-ben bemutatta az E50-est, amely 347 lóerőt tudott, és 2870 példánnyal csupán egy évig gyártották. Észak-Amerika nem is kapott ebből a modellből. 1998-ban megjelent az E50 frissített változata, az E55. Az újonnan bemutatott pápaszemes bivaly 5,4 literes szívó V8-ast kapott, és 354 lóerős teljesítményre volt képes.

kepernyofoto_2020-07-06_17_49_21.png

Motorikusan a 210-es megfelelő karbantartás mellett alapvetően megbízhatónak számít, elég gyakori belőle az 500 ezer km feletti futásteljesítményű példány a különböző használt autós oldalakon. A külföldi Mercedeses fórumokon a 320CDI-ről és a V8-asokról ódákat zengenek. Tudomásom szerint egyedül az M104-es kódjelű motoroknál áll fenn a hengerfej meghibásodás veszélye, a többi viszont kellő odafigyeléssel elmegy akár 600 ezerig is.

collage_fotorffff.jpg

Ráncfelvarrások 1999-ben.

1999-ben a 210-es ráncfelvarráson esett át. A leglátványosabb külső változások a spoilereket, a visszapillantó tükröket és az első-hátsó lámpákat érintették.

ava.jpg

Belül megújult a kormánykerék és a harmadik féklámpa, az Elegance-szériától felfelé pedig elérhetővé vált egy 32 bites színkiosztású LCD képernyős vezérlőegység, amely már a GPS-alapú navigációt is tudta. Ezeken kívül további apró finomhangolásokat kapott még az utastér.

kepernyofoto_2020-07-06_18_11_56.png

Azonban a sok jó tulajdonsága ellenére a 210-es szériának van egy nagyon komoly betegsége: a mindent felfaló rozsda. 1995-ben a Mercedes épp egy új fényezési technológiával kísérletezett, amely során átállt a vízbázisú festékre. Ebből adódóan a 210-esről hamar kiderült, hogy képes úgy rohadni, mint még azelőtt egyik Mercedes sem, ráadásul a legkritikusabb helyeken.

collage_fotor111111.jpg

Az ajtók, a sárvédők és a csomagtartó fedél a leglátványosabb pontok ilyen szempontból, de a küszöbök és a padlólemez is rendkívül veszélyeztetett helyek. Azt speciel nem tudom, hogy mennyire számít gyakorinak, de olyat is olvastam már, hogy az elülső lengéscsillapítóknál úgy elrohadtak a tartószerkezetek, hogy az autó szó szerint összeesett és a földre hasalt. Az USA nyugati partján lévő darabok az egész éven át tartó meleg miatt egy hajszálnyival jobb helyzetben vannak, ott elég sok példányt sikerült különösebb baj nélkül megőrizni. Az olyan helyeken azonban, ahol télen sózzák az utakat, már sokkal rosszabb a helyzet, különösen Európában.

kepernyofoto_2020-07-03_13_17_46.png

A W210-es szedánt 2002-ben, az S210-es kombit pedig 2003-ban küldték nyugdíjba. A 210-es széria alapvetően egy remek autó volt. Elődjéhez képest temérdek elektronikai és műszaki újdonságot hozott, és ugyan nem volt hibátlan, de nem is volt akkora notórius problémahalom, mint az 1999-ben bemutatkozó W220-as S-osztály. Ha nem lenne a rozsdásodás a rákfenéje, a 210-es talán a valaha gyártott egyik legjobb Mercedes is lehetett volna. Amikor kisgyerek voltam, a 210-es volt az aktuális E-generáció, és nagyon odavoltam érte. Meggyőződésem volt, hogy ez mindenidők legszebb autója. Azóta sokszor eljátszottam már a gondolattal, hogy talán  érdemes lenne szereznem egyet, de úgy voltam vele, hogy mégis csak eltelt azóta húsz év, és a rozsdásodás veszélyének tudata is döntő tényező volt. Másfél éve már, hogy nagy boldogságban élek együtt a két generációval későbbi W212-es E-szériával, ami bizonyos értelemben a pápaszemes Merci unokája. Viszont amikor jártamban-keltemben kiszúrok valamelyik áruház parkolójában egy jó öreg pápaszemest, mindig igyekszem mellé parkolni, már csak tiszteletem jeléűl is.

aaaaaaa.jpg

Hello, Nagyfater!

A bejegyzés trackback címe:

https://dominikandcars.blog.hu/api/trackback/id/tr8215985106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2020.07.08. 08:46:51

The Best of nothing...

Ja, persze.
Amit a németek művelnek az egész autóiparban, az az oktatnivaló szégyen.

Prémium... aha...
Luxusk.rvák egytől-egyig.

toncsi64 2020.07.08. 09:05:05

Egy barátom nagyon megkímélt, rendszeresen szervizelt eladó példányával a reménybeli vevő kérésére voltam átvizsgáláson a Kárpát utcában. Megdöbbentő volt a feltárt rozsda mennyisége és elhelyezkedése. Gyakorlatilag nem volt rajta rozsdamentes elem :((( Érdekes volt a 20 éves átrozsdásodási garancia kezelése is ;)
Mindazonáltal azt gondolom simán lehetett volna a méltó utódja a W124-nek - ami megalapozottan legendás - ha a "rozsdamanó" nem ennyire aktív :) Sokáig szemeztem a típussal, de aztán inkább ugrottam egy modellt és W211 lett a befutó. Remélem nem lőttem nagyon mellé ...

Kalash Dominik 2020.07.08. 10:27:36

@toncsi64: A W211-es egy nagyon jó széria és elképesztően időtálló. Nemrég volt szerencsém közelebbről megnézni egy facelift előtti példányt, talán 2003-as lehetett. Ledöbbentem, amikor megtudtam, hogy 400 ezer kilométer van benne. Viseltességnek nyoma sem volt rajta, nagyon jó minőségű autó. ;-)

camell · http://indafoto.hu/camell 2020.07.08. 21:22:01

@toncsi64: Az az 20 éves garancia akkor élt, ha a tulajdonos évente a márkaszervízben átnézette az autót, legjobb tudomásom szerint.

egyinges 2020.07.08. 22:40:20

Számomra a valaha gyártott legszebb Merci a W126 coupe.

Zoltán Éger 2020.07.09. 06:23:05

Egy 99-es E220 kombim van (W210T elegance) Mindene gyári, Olaszországból. Rozsdamentes. Csak ünnepekkor használjuk, vagy ha használjuk, az ünnepnap. Három éve van meg 270000 km-t futott. Használtam már sok autót, drágábbakat is, de ilyen jót még soha. Megtarjuk, gondozzuk, vigyázunk rá.

gigabursch 2020.07.15. 11:03:30

@egyinges:
Nekem is nagy kedvenc, bár az akoriban gyártott SL roadster nekem jobban tetszik.