Négykerekű klasszikusok egy autórajongó szemével!

Dominik & Cars

Dominik & Cars

Cadillac Allante – A meg nem értett szellem

2020. május 30. - Kalash Dominik

„A Cadillac új szelleme!” – így szólt a Cadillac 1987-es reklámkampánya, amely egy Pininfarina által megálmodott sportkocsival akarta felvenni a versenyt az olyan európai vetélytársakkal szemben, mint a Mercedes SL és a Jaguar XJS. Spoiler alert: nem jártak sikerrel. De vajon vannak a Cadillac Allante-nak olyan erényei, amelyek kvázi-klasszikussá avanzsálhatnák harminchárom évvel a megjelenése után?

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

A ’80-as évek vége felé mind az autóipar, mind pedig a vásárlói igények terén is változások álltak be. Az európai importok ellepték az amerikai piacot, és egy korabéli S Mercihez hasonlítva a Cadillac akkori zászlóshajója, a Brougham, úgy nézett ki, mint ami a ’70-es évek elejéről ragadt volna ott. Nem is beszélve a teljesítményről.

nevtelen-1.png

Hinnéd, hogy egyidősek? Cadillac Brougham és a Mercedes S-osztály 1987-ből.

Ugyan a Cadillac eladási mutatói akkor sem voltak különösebben rosszak, de mivel 60 éves kor alatt nem nagyon vett már bárki is Cadillac-et, a neves amerikai autómárka vásárlói köre -szó szerint- elkezdett kihalni. A helyzetet realizálva, a Cadillac-et irányító General Motors úgy döntött, hogy készít egy autót, amely képes lehet megszólítani a fiatalabb réteget, illetve versenybe szállhat az európai riválisokkal, különösen a Mercedes-szel szemben. 

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Bemutatkozás Los Angeles-ben, 1987-ben.

Évekig tartó tervezéseket és tárgyalásokat követően a General Motors szövetségre lépett a torinói székhelyű, olaszországi Pininfarina gyárral. Mivel Sergio Pininfarina már bizonyította formatervezői rátermettségét az olyan ikonikus remekműveivel, mint a Ferrari Testarossa vagy a Rolls-Royce Camargue, a Cadillac vezetősége érthető okból bízta meg őt azzal, hogy tervezzen egy olyan kétüléses sportkocsit, amely egyszerre felel meg az európai luxusautók színvonalának, illetve magában hordozza egy Cadillac eltéveszthetetlen személyiségjegyeit. Így született meg a Cadillac Allante koncepciója. Fallece el emblemático diseñador Sergio Pininfarina

Sergio Pininfarina és a Ferrari Testarossa.

Az Allante karosszériáját a torinói üzemben szerelték össze olasz mérnökök,...

Cadillac Allante The Misunderstood SpiritOlasz mérnöki tudomány a torinói gyárban.

...majd speciálisan módosított 747-es Boeing repülőgépekkel szállították Detroitba, ahol megkapta az amerikai V8-as motort. A Torino és Detroit közötti 6885 km-es távolság miatt az Allante büszkén viselheti a világ leghosszabb szerelőszalagját megjárt autó címét.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Érkezés a Michigan állambéli Detroit-ba.

Az Allante 1987-ben került piacra, és 4.1 literes, 170 lóerős V8-as motort, valamint sokak meghökkenésére elsőkerékhajtást kapott. Ettől függetlenül az Allante olyan korszerű műszaki adottságokkal rendelkezett, mint például a független felfüggesztés és a Bosch ABS III tárcsafékek mind a négy keréken.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

A Cadillac új üdvöskéjének felszereltséget illetően sem volt szégyenkezni valója, leszámítva a kézileg működtetett fel- és lehajtható tetőt, amely a korai modelleknél hírhedten hajlamos volt a beázásra. Ettől függetlenül 1987. szinte minden technológiai adottsága az alapfelszereltség része volt az Allante-ban. Ilyen volt például a felhelyezhető alumínium tető, illetve a kézzel varrott, bőrborítású, tíz irányban állítható Recaro ülések.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Az Allante híres Recaro ülései.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Levehető alumínium tető a hideg, téli hónapokra.

Az Allante további jellegzetessége volt még az LCD technológiájú óracsoport is, amely rendkívül előremutatónak számított a '80-as években.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Digitális óracsoport és a vezető felé forduló középkonzol. Valóságos pilótafülke.

Az egyetlen választható extra pedig nem volt más, mint a kartámaszba épített autótelefon. Az Allante akkori alapára 54 700 dollár volt, ami inflációval számolva ma 120 000 dollárt, vagyis 37,7 millió forintot jelent. Atyaég... Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

A harmadik féklámpába integrált kulcslyuk az Allante formatervének egyik ékköve.

1988-ra az Allante átdolgozott fejtámlákat és egy opcionálisan rendelhető, analóg órakiosztást kapott, ha valakinek nem lett volna ínyére az eredeti LCD-s óracsoport. Az egyetlen feláras extra még mindig az autótelefon volt, valamint az alapárat is felvitték 56 533 dollárra, amelyen a rivális SL Mercedes 48 000 dolláros alapára sem segített sokat.
Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Világszínvonalú luxus.

1989-re az Allante árát ismét felemelték, ezúttal 57 183 dollárra. Jó hír azonban, hogy az autó egy új, 4.5 literes, 200 lóerős V8-as motort kapott. További hasznos újítás volt az adaptív felfüggesztés, amely az autó sebességétől függően automatikusan növelte vagy csökkentette a lengéscsillapító feszességét.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Cadillac-féle 4.5 literes, OHV V8-as motor.

Az 1990-es modellévben elérhetővé vált egy Allante „alapmodell”, amelyhez nem járt az addig szériafelszereltségnek számító levehető keménytető. Ezzel sikerült lecsökkenteni az Allante alapárát 53 050 dollárra, azonban a keménytetővel kínált változat már az 58 638 dolláros árat súrolta.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Új, légzsákkal szerelt kormánykerék és analóg óracsoport.

Felszereltség tekintetében is történt némi előrelépés, ugyanis az Allante kapott egy vezetőoldali légzsákot és egy kipörgésgátló rendszert, amely akkor még egyediség volt egy elsőkerékhajtású V8-asban. Erre az évre a General Motors az Allante hangrendszerét is megrenoválta, ugyanis az addig csak kazettás magnó kapott egy CD lejátszót is.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Finom vonalvezetés, letisztult elegancia. Szubjektív, de ez az egyik legszebb farrész, amit valaha autón láttam.

Az 1991-es Allante alapvetően ugyanolyan volt, mint az 1990-es, kizárólag a tető kezelését tették könnyebbé. Az addigi teljesen mechanikus szerkezetet félig elektromossá alakították, valamint a szigeteléseken is sokat javítottak.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Minden évszakra felkészülve.

1992. kemény év volt az Allante számára: az alapmodell 58 470 dollárról indult, a levehető keménytetős változat pedig ára pedig 64 090 dollárra, azaz mai árfolyamon számolva 35,9 millió forintra hízott. Ugyan az 1992-es Allante széria megegyezett az 1991-essel, a General Motors vezetősége ekkor már javában azon törte a fejét, hogy a következő évre hogyan lehetne csökkenteni a költségvetéseket. Ennek fényében az 1992-es Allante volt az utolsó „eredeti” Allante széria, amely még különleges Recaro ülésekkel és speciális aerodinamikával ellátott háromszög ablakokkal érkezett. Utóbbiaknak köszönhetően lehetővé vált egy természetes hangerőn történő beszélgetés lefolytatása, még akár 80 km/ órás sebességnél is úgy, hogy közben le van hajtva a tető.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit Az oldalsó háromszög ablakok az Allante meghatározó jellegzetességeit képezték.

1993-ra a General Motors ejtette az opcionális keménytetőt, és kizárólag kabrió formában dobta piacra a frissített Allante-ét. Ugyan erre az évre az Allante-ét több jellegzetességétől is megfosztották a költségcsökkentés oltárán, ebben a modellben debütált a Cadillac 32 szelepes, dupla vezérműtengelyes, 295 lóerős Northstar motorja. További módosítás volt még a mélyebb elülső spoiler és a válaszható króm felni szett.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

A Cadillac 32 szelepes Northstar motorja. Erős, de rendkívül megbízhatatlan.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

A frissített, 1993-as Allante alacsonyabb elülső spoilerrel, háromszög abalakok nélkül, króm felnikkel.

Ugyan az eladások még mindig nem szöktek az egekbe, de az 1993-ban bemutatott Allante büszkén viselheti az 1992-es Indianapolis 500-as verseny biztonsági autójának címét.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit Allante az 1992-es Indy 500-on.

Az Allante utolsó példánya 1993. július 2-án érkezett meg Torinoból Detroitba. Ugyan a General Motors tervezett egy frissített Allante-ét bemutatni 1994-re, de a magas gyártási költségek és gyenge eladási mutatók miatt elvetették az ötletet. Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Be nem mutatott prototípus 1994-re. A pletykák szerint ez már teljesen gépesített tetőszerkezettel érkezett volna.

21 430 legyártott példánnyal, éves szinten átlagosan 3000 Allante példány látott napvilágot 1987 és 1993 között, ami rendkívül kevés ahhoz képest, hogy például Toyotából hány millió darabot gyártanak le fél év alatt. 

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

A Cadillac Northstar kínálata 1993-ban.

Vajon a gyártási nehézségeket és a magas indulóárakat leszámítva tényleg annyira rossz autó volt az Allante? Ismerjük el, a korai modellek elég problémások voltak. A súlyukhoz képest gyengék voltak és a General Motors-hoz méltóan a belső összeszerelés minősége sem volt mindig a helyzet magaslatán. Arról nem is beszélve, hogy az árukból és a teljesítményükből kifolyólag esélyük sem volt az SL Mercivel szemben. Viszont...

Cadillac Allante The Misunderstood SpiritCadillac Allante és a nagy rivális, a Mercedes SL. 

Az 1991 és ’92 között gyártott modellek már eléggé egyben voltak. Ekkorra a hibák nagyrésze már ki lett küszöbölve, és a 4.5 literes motorokkal szerelt változatok élen jártak a megbízhatóságban is. Ugyan személy szerint (egyelőre!) még sosem vezettem Allante-ét, de az úttartásuk és az utazósebességük is híresen jó.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Ami engem illet, négyéves korom óta szeretnék egy Allante-ét. Aki ismer, tudja rólam, hogy odavagyok a ’80-as évek stílusáért. Nagyon tetszik az Allante szögletes, ugyanakkor finom és áramvonalas formaterve, a gombokkal és kapcsolókkal beterített műszerfal, illetve a Knight Rider-re hajazó LCD óracsoport. Az Allante nem volt rossz autó. Csak sosem értették meg, és rosszkor volt rossz helyen. Ha csak a történetét vesszük számításba, már az is észbontó! Elvégre egy olyan Cadillac-ről beszélünk, amit maga Sergio Pininfarina tervezett személyesen, és kézzel szerelték össze Olaszországban. Egy Cadillac, amely világlátottabb, mint a legtöbb átlagpolgár. Egy formaterv, amelyről ordít a ’80-as évek yuppie-kultúrája. Mit nem lehet szeretni ezen?

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit 

Annak ellenére, hogy az Allante iránti plátói vonzalmam több, mint két esztendeje tart, csak 25 éves koromban találkoztam vele először személyesen. Magyarországon sajnos nem rohangál belőlük túl sok az utakon, a szóban forgó példányon kívül pedig összesen egyetlen másik honosított Allante-ről van tudomásom.

Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Messze nem volt makulátlan állapotú, de örültem, hogy láthatom.

A példány, amelyikkel találkoztam, egy 1987-es modell volt, és az állapota... hát... fogalmazzunk úgy, hogy elég távol volt azoktól az Allante-éktől, amelyeket a katalógusokban és az amerikai használtautós oldalakon láttam. De legalább Allante volt, és véletlenül pont piros színű, mint amilyet én is szeretnék. Cadillac Allante The Misunderstood Spirit

Az elengedhetetlen közös fotó...

Ha választanom kéne, az 1992-es Allante modellekre tenném le a voksom, ugyanis azokban még megvan minden jellegzetes Allante feleszereltség, és azok rendelkeznek a legmegbízhatóbb motorokkal az összes generáció közül. Tudom, a ’93-ban bemutatott Northstar motor sokkal erősebb és sportosabb, viszont hírhedtek az olajfolyásokról és a hengerfej problémákról, amelyek a használt Allante-ék alacsony piacai értékét és a horribilis javítási költségeket egymáshoz viszonyítva expressz belépőt jelentenek a roncstelepre. De mindent összevetve a Cadillac Allante nem érdemli meg azt a sok utálatot, amit kap, mert alapvetően egy különleges autó, és minden kétséget kizáróan a Cadillac márkatörténelmének egy fontos mérföldköve.

A bejegyzés trackback címe:

https://dominikandcars.blog.hu/api/trackback/id/tr2615728364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Semper Fidelis 2020.05.31. 15:11:00

"Érkezés a Detroit állambéli Michigan-be."

Detroit állam? ;))

Kalash Dominik 2020.05.31. 15:55:31

@Semper Fidelis: Köszönöm, javítottam! Becsúszott egy kis zavar az erőbe...;-)

Yaesu 2020.05.31. 16:34:15

Valamelyik 90'-es évek eleji Stallone, vagy Schwarzenegger filmben is Allante volt a főszereplő autója, reklám gyanánt.

Nem is olyan rég Németországban láttam egy szép állapotú ezüstöt, rendes km/h skálás sebességmérővel. Nem tudom, Európába mennyi kerülhetett hivatalosan, a magánimportot nem számítva.

Kalash Dominik 2020.05.31. 17:06:08

@Yaesu: Igen, Stallone vezetett egyet a '89-es Tango és Cash-ben.

Wikipédia szerint összesen ötöt exportáltak hivatalosan, ebből négyet Kanadába és egyet Németországba. A mobile.de-n most hetet látok, és a futásteljesítményüket elnézve szinte mindegyik gyűjteménybe illő darab. Amerikában viszont már 5 és 10 000 dollár között ki lehet fogni korrekt állapotú példányokat. Náluk valahogy csak az utóbbi években kezdett el kialakulni egy kisebb rajongói tábor, addig sajnos elég elfeledett és lenézett autó volt.

Troppauer_Hümér 2020.05.31. 17:53:43

@Yaesu: Rém rendes én is promózták a maguk faragatlan módján:
youtu.be/-YhPiUlsQEw

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2020.05.31. 20:57:58

Mondjuk a Northstar megbízhatatlanságát nem tudom honnan sikerült kitalálni (gondolom a hazai, piszkosul elhanyagolt állományra alapul a megállapítás), de amúgy korrekt a cikk. Nekem az Allante valahogy pont olyan Cadillacnek kicsi és európai, Mercedes vetélytársnak meg túlságosan amerikai (pl a 4.1 és a 4.5 is mosolyogtató motor volt a konkurencia akkori szintjének ismeretében). Sosem kívántam rá, egy Eldorado milliószor jobban kéne (kettő már volt, de a képzeletbeli garázsomban biztos állna egy utolsó szériás, megkímélt darab).

Negrogo 2020.05.31. 21:45:34

@Troppauer_Hümér: meg eloztel de nekem is innen van meg a Rem rendes csaladbol :)

Krisztián Károly Györe 2020.05.31. 23:37:44

egy nagyon rossz ötlet megvalósítása volt...igazi Concorde effektus volt. A Ford is tervezett a Lincolnnak egy ilyen kupé kabrió változatot...a prototipus nem lépett gyártásba...mert a Jaguar és az Aston martin is ekkoriban lett cél nekik. A Chrysler is megcsinálta a sajátját a TC(By Maserati) ami évekig állt eladatlanul…
Tévedés volt Még Agassi sem tudta megmenteni

AngeI 2020.05.31. 23:46:14

@Semper Fidelis: Inkább talán a Michigan állambeli Detroitba..

AngeI 2020.05.31. 23:47:54

Ha nem tudnám a márkáját, Audinak nézném..

AngeI 2020.05.31. 23:48:50

@Troppauer_Hümér: A Testica is egy létező márka?

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.06.01. 00:17:41

"az egymástól független első és hátsó rugózás"
Korrekt írás, de azért ez egy kicsit fájt. Gondolom a független felfüggesztésre gondolt a költő, de az első és a hátsó rugzóás még egy lovasszekéren is független egymástól, a nyolcvanas években az már nem volt újtás :-)

Kalash Dominik 2020.06.01. 07:29:33

@Hooshee: Amerikai fórumokon mondták többen, hogy a korai Northstar-ok súlyos velejárója volt a hengerfej meghibásodás. De ha van pozitív ellenpélda, annak kifejezetten örülök, mert az utolsó generációs Seville is a kedvencek között van, ami már ugye eleve Northstar-ral érkezett.:-)

Kalash Dominik 2020.06.01. 07:31:03

@SomiTomi: Valóban azt akartam írni, javítottam. Köszönöm az észrevételt! :-)

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.06.01. 11:33:47

@Kalash Dominik: Nincs mit, amúgy érdekes olvasmány volt. Eszembe nem jutott volna például, hogy bárki félkész autókat reptetne át az óceánon a gyártási folyamat részeként...

0bumbi0 2021.12.22. 12:25:39

@Kalas Dominik Több, mint 9 éve Northstar tulajként mondom, hogy nem minden korai Northstarra igaz, sikerült befejleszteniük egy gyenge tőcsavaros motort, úhygohy volt pár rosszhírő éve a Northstarnak.
süti beállítások módosítása