Négykerekű klasszikusok egy autórajongó szemével!

Dominik & Cars

Dominik & Cars

Lexus LS 400 – Japán Szamuráj

2020. május 31. - Kalash Dominik

Kevés autómárka robbant be a köztudatba olyan erővel, mint ahogy a Lexus-nak sikerült 1989-ben. Mivel a BMW és a Mercedes akkor már hosszú ideje dominálták az amerikai luxusautó piacot, a Toyota úgy döntött, ő is kér egy szeletet a tortából.

The date? 1989 The event? The first #Lexus #LS400 makes it to US ...

Na de hogyan léphetne be a luxus-szegmensbe és hívhatná ki maga ellen a BMW-t és a Mercedes-t egy olyan autómárka, amely a jó minőségű, megfizethető árú autóiról közismert? Úgy, hogy alapít egy leányvállalatot, amely szigorúan a prémium kategóriába pozícionálja magát. Pontosan ezt tette a Toyota a Lexus-szal, amely megjegyzem, a világ egyik legzseniálisabb marketing húzása volt.

What is the History of Lexus in the World? - The Official Blog ...

Az LS 400 1985-ben kezdődő fejlesztési időszaka alatt a Toyota víziója egyszerű és lényegre törő volt: kell egy olyan autó, amely luxus, kényelem, teljesítmény és presztízs terén felér az európai és amerikai zászlóshajókhoz, ugyanakkor magában hordozza a japán kultúra alapfilozófiáját, vagyis legyen tartós és megbízható. Négy év fejlesztés után a Toyota a North American International Auto Show keretein belül 1989. januárjában tárta a nagyközönség elé az LS 400-ast.

What is the History of Lexus in the World? - The Official Blog ... 

Erő és egyensúly.

Első ránézésre az LS 400-asban fellelhetők az európai zászlóshajók bizonyos jellemvonásai, azonban ez nem feltétlenül rossz dolog:

 

Az LS 400-as méretei és összességében vett kiállása valamelyest emlékeztetnek a W126-os kódjelű S-Mercedes-re.

 

Az oldalirányban szélesedő fényszórók és elülső indexburákban van valami Audi-s beütés...

 

A hosszúkás hátsólámpák és a széles, sportosan felfelé nyúló farrész az E32-es BMW szellemét idézik.

Azonban a fent említett hasonlóságok ellenére az LS 400-as mégis egyedi, főleg a markáns, jól felismerhető hűtőrácsa miatt. A formaterven látszik, hogy a Toyota mérnökei a „ha valami működik, ne változtass rajta” filozófiát követték. Ahelyett, hogy a rizikót bevállalva nekiálltak volna kísérletezni valami újjal, ami könnyedén elsülhetett volna visszafelé is, inkább megvizsgálták, hogy mi az, ami már bevált az egyes konkurenseknél, majd azokat vegyítették össze egyedi módon. Az autótörténelem is igazolja, hogy a filozófia működött. Méretek tekintetében az LS 400 tengelytávja 2814 mm, hossza 4996 mm, szélessége 1821 mm, alapmagassága pedig 1405 mm.

Moonshot – Driven To Write 

Markáns tekintet, jellegzetes hűtőrács.

Az 1989-ben bemutatott LS 400 egy 4 literes, 32 szelepes V8-as motorral érkezett, amely 250 lóerőre és 353 newton-méter nyomaték teljesítményre képes. A sebességváltó egy akkoriban nagyon korszerűnek számító négysebességes automata volt, szuperáramú nyomatékelosztóval és hátsó differenciálművel.

File:Lexus Cutaway LS 400.jpg - Wikimedia Commons

Félbevágott LS 400-as.

A közel öt méter hosszú LS 400 8.5 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100-ra, végsebessége pedig 250 km/ óra volt. Az olyan riválisaihoz képest, mint az E32-es BMW és a W126-os Mercedes, az LS 400 zajszigetelésben is élen járt. 100 km/ órás sebességnél 58 decibelt mértek a tesztek során. 1989-es bemutatkozásakor az LS 400-as elnyerte az Év Autója címet is, a jelek szerint jogosan. Ugyanebben az évben az LS 400-ast meglátva a Mercedes vezetősége is úgy döntött, hogy a bemutatni készült Bálna Mercit visszaviszik még egy kicsit a tervezőasztalra finomhangolni, és végül csak 1990-ben tárták a publikum elé.

Панель приборов Lexus LS400 1989 года выпуска для рынка Всего мира ...

Bőr, faberakás és holografikus technológia.

Felszereltséget illetően az LS 400-nak semmi oka nem volt a szégyenkezésre, épp ellenkezőleg. Az alapvető elektronikai és biztonsági funkciókon kívül, amelyeket minden ’89-es luxus-szedánban is láthattunk, az LS 400 volt az első olyan autó, amelyben elektromosan álltható teleszkópos légzsákkal szerelt kormány, szintén elektromos biztonságiöv-magasság állítás és elektrokróm belső visszapillantótükör volt, amely közvetlen fény hatására magától elsötétedett.

Lexus LS400 рестайлинг 1992, 1993, 1994, седан, 1 поколение, XF10 ... 

Ránézésre zsúfoltnak tűnhet, de kényelemben és biztonságban egálban van bármelyik modern autóval.

A Toyota előállt egy Japán számára exkluzív LS 400-as verzióval, amely a Toyota Celsior nevet kapta annak érdekében, hogy feltüntethessék a Japánban egyedülálló módon működő Toyota Store-okban, ahol kizárólag a hazai piacra szánt luxus-Toyota modelleket árulták. Ilyen volt például a Toyota Crown vagy akár a Century is. A márkajelzést leszámítva a Celsior alapvetően megegyezett az LS 400-assal, azonban volt két világszerte egyedülálló tulajdonsága: nagyteljesítményű, kétcsöves lengéscsillapítók, illetve légrugós felfüggesztés, amely a Toyota félig aktív lengéscsillapítóinak továbbfejlesztett változatát kombinálta egy elektronikusan modulált felfüggesztéssel. Utóbbi fejlesztés korát megelőző volt, már csak annak tekintetében, hogy még a Mercedes is csak 1999-ben rukkolt elő az Airmatic névre keresztelt hasonló konfigurációval, amely az akkor aktuális S-osztályban debütált.

File:1989 Toyota Celsior 01.jpg - Wikimedia Commons 

Japán piacra szánt Toyota Celsior.

Az LS 400-as további jellegzetessége volt a digitális, félig holografikus technológiát alkalmazó óracsoport, amely csak a gyújtás ráadását követően mutatta meg magát.

 All Lexus: 25 Lexus World Firsts - You saw it here first

A Toyota zászlóshajója jött, látott és győzött. Az eladási mutatók szépen kerekedtek, valamint az is bizonyítást nyert, hogy igenis lehetséges olyan luxus-szedánt gyártani, amely nem csak megbízható, de még a 35 000 dolláros (mai árfolyamon számolva 22 millió forint) alapára is barátibb volt, mint az akkori belépő motoros S-Merci 46 000 dolláros (ma 30 millió forint) árcédulája.

LEXUS LS specs & photos - 1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995 ... 

Letisztult stílus, választékos elegancia.

1989. decemberében, három hónappal a piaci bevezetés után a Toyota visszahívott mintegy 8000 LS 400-ast hibás kábelezés és túlmelegedő féklámpák miatt. A visszahívott példányokat hamar kijavították, valamint a Toyota gyors és pontos ügyfélszolgálati eljárása még a megjelent hibák ellenére is tovább növelte a japán márka renoméját.

孙家龙 (@7gk9PzHZy8YxZgp) | Twitter

1990-re az LS 400-as amerikai eladásai felülmulták a Mercedes, a BMW és a Jaguár statisztikáit. Az első generációs LS 400-asból összesen 165 000 példány készült az 1993-as modellfrissítésig. Az Toyota üdvöskéje dobogós helyen szerepelt egy 2007-es felmérés során is, amelyben listába rendezték azokat az autókat, amelyek élettartama könnyűszerrel meghaladja a 320 000 (Európában annyira nem, de az USA-ban ez extrém soknak számít) megtett kilométert. Azonban, mint az 2019. februárjában kiderült, egy igényesen karbantartott LS 400-asnak a 320 000 kilométer még épp csak a bejáratós kategória: egy amerikai LS 400 tulaj ugyanis átlépte az autójával az 1 millió(!) mérföldet, vagyis az 1 60934 kilométert. Nesze neked japán technológia!

Lexus LS400 đời 1996 cán mốc 1,6 triệu cây vẫn chạy tốt - Báo điện ...

Az Egyenlítő hosszának negyvenszerese.

A Lexus teljesen más világ, mint a BMW vagy a Mercedes. Ugyan jól láthatóan próbálnak közelíteni az európai és amerikai ízlésvilághoz, le sem tagadhatnák japános mivoltukat. Főleg a 2000 előtt gyártott modellek.

Luxury, Japan Style: Revisiting the Original Lexus LS400 

Jelen sorok írásának idején, 2020. júniusában, a Lexus LS-szériája az ötödik generációjában van. A korai LS 400 technológiája ma már sok tekintetben elavultnak számíthat, de még így is észbontó belegondolni abba a korszerűségbe és előrehaladottságba, amit 1989-es megjelenésekor mutatott. Több mint három évtizeddel a bemutatása után az eredeti LS 400-as ugyanolyan lenyűgöző, mint bármikor. Stílusos, elegáns, kényelmes és sugárzik belőle a bölcsesség, a kiegyensúlyozottság és a tapasztalat, amelyek miatt még mindig nem tűnik idejétmúltnak. Ugyan túl van már a fénykorán, de eleget látott már ahhoz, hogy mesélni tudjon, és még mindig van egy-két trükk a tarsolyában. Akárcsak egy idősödő Szamuráj.

A bejegyzés trackback címe:

https://dominikandcars.blog.hu/api/trackback/id/tr615729694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

yerico1 2020.06.01. 16:32:41

Azért ez a Lexus egy erőteljes koppintása volt az akkori Mercedeseknek, csak épp jobb, és nem árazták még be a presztizst. Aztán a következő 15-20 évben a Mercedes minősége és megbízhatósága szépen beleállt a talajba, a BMW -vel nem volt ilyen nagy baj, de a Jaguár és a megbízhatóság akkoriban sem voltak szinoním fogalmak. A VW meg talán ennek nyomán pozícionálta az Audit a mai helyére, de tény, a Lexus jött, látott, győzött, és hamarosan megjelent a nyomában az Acura és az Infiniti is. Azért 1989-ben egy Lexus LS400 még a fenti körökben ciki volt, de 10 év múlva már nagyon nem.
süti beállítások módosítása