Négykerekű klasszikusok egy autórajongó szemével!

Dominik & Cars

Dominik & Cars

1971-es Hemi Cuda – A millió dolláros hal

2022. június 29. - Kalash Dominik

Az izomautók korszakának alkonyán a Hemi Cuda akkorát szólt, hogy napjainkban dollármilliókra rúg az értéke.

kepernyofoto_2022-06-29_14_19_12.png

1964-re a Ford előrukkolt a Mustang-gal, a Chevrolet pedig már évek óta sikert sikerre halmozott a Corvette-el, ezért a Plymouth-nál is elérkezettnek látták az időt arra, hogy előálljanak a saját „Pony Car” kategóriájú autójukkal, amely a megfizethető árfekvésű, kompakt méretű és egyben stílusos megjelenésű vonalat foglalta magába.

kepernyofoto_2022-06-29_14_48_39.png

Az első generációs Barracuda kicsit esetlen volt és a Plymouth márkapalettáján sem képviselt különösebben meghatározó helyet

Így született meg az 1964-ben bemutatott Plymouth Barracuda, amely külső jegyeket tekintve a Mustang és a Corvette törvénytelen szerelemgyermekének tűnt, ezzel mellőzve bármiféle egyedi stílusjegyet. A Plymouth-nál akkoriban úgy gondolták, hogy amíg az eladások tekintetében tűrhetően teljesít az autó, belefér a fantáziátlan megjelenés. Mi több, a Plymouth vezetősége olyannyira lazán kezelte a Barracuda piaci pozícionálását, hogy eredetileg a Valiant modelljük alfajaként reklámozták, amely egy közepesen sikeres, kompakt méretű autójuk volt.

kepernyofoto_2022-06-29_14_26_13.png

A Barracuda 1969-ben szerzett nevet magának, miután 50 példány megkapta a 426-os Hemi-t

Habár az 1967-ben bemutatkozó második generációs Barracuda már valamivel egyedibb volt, piaci pozícióját tekintve még mindig a Valiant modell leszármazottjaként volt kezelve, izomautóként pedig csak 1969-ben kezdte komolyan venni a szakma, amikor is versenycélzattal – a Plymouth történelmében először - 50 Barracuda példány kapta meg a 426-os Hemi motort.

kepernyofoto_2022-06-29_14_50_46.png

A harmadik generációra teljesedett ki igazán a Barracuda karaktere

Az 1970-ben piacra dobott harmadik generációra a Barracuda szakított a Vialant-modell kapcsolatos örökségével és sikerült önálló nevet szereznie magának. Alapjait tekintve azonos volt a szintén Chrysler-konszern berkein belül gyártott Dodge Challenger-rel, azonban mégis kellően egyedi és jellegzetes lett ahhoz, hogy ne lehessen összetéveszteni más autóval. 1970-et megelőzően a Barracuda az A-body platformra épült, azonban a harmadik generációra a Chrysler mérnökei ötvözték az A-body platformot a B-body-val, amelynek eredményeként létrejött az E-body padlólemez.

kepernyofoto_2022-06-29_14_53_48.png

Az E-body titka abban rejlett, hogy méreteit tekintve még mindig a kompakt besorolást kapta, azonban a motortér alkalmas volt arra, hogy a Chrysler rendelkezésére álló bármely motor beleférhessen. Ennek okán a harmadik generációs Barracuda a 3.2 literes sorhatos alapmodelltől egészen a fenevad 426-os Hemi-ig nyolcféle konfigurációban volt rendelhető.

kepernyofoto_2022-06-29_14_55_53.png

1970-től kabrió kivitelben is rendelhető volt a Barracuda

A harmadik generációra a formatervezők szakítottak a Barracuda fastback-stílusú kialakításával, és kizárólag kétajtós kupé és kabrió változatban tették elérhetővé a friss modellt. A második generációhoz képest ugyan nem nőtt nagyobbra, viszont határozottan gyorsabb, erősebb és agresszívabb lett. Az megújult Barracuda azonnali siker lett, már az első évben megduplázta az előző generáció utolsó modellévében mutatott eladási számokat.

kepernyofoto_2022-06-29_14_57_29.png

Felszereltséget tekintve meglehetősen sokszínű volt a megújult Barracuda

Az alapmodell Barracuda mellett megjelent a luxusszegmensbe szánt Gran Coupe felszereltségi szint, a teljesítményorientált vonalat pedig a csak szimplán Cuda névre keresztelt variáció képviselte, amelynek 1971-től kapható változata megtestesíti az izomautó tankönyvi példáját.

kepernyofoto_2022-06-29_15_05_36.png

A ’71-es Hemi Cuda csak annyira volt visszafogott, mint a mennydörgés egy verőfényes nyári délutánon. A shaker számára körbevágott motorháztető akkora volt, hogy akár repülőgép-anyahajó is lehetett volna, a két első sárvédőire cápakopoltyúkra emlékeztető szellőzőnyílásokat kapott, a halfogakat idéző, hat részre osztott hűtőrácsával és az ikerfényszóróival pedig olyan markáns tekintete volt, hogy még egy amerikai romboló is fedezékbe vonult volna már a puszta látványától is.

kepernyofoto_2022-06-29_16_12_21.png

Kabrió kivitelű Hemi Cuda-ból összesen 11 példány készült 1971-ben

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a ’71-es Cuda-n kívül nem létezik más, hasonlóan legendás izomautó. Ott van például a Pontiac GTO, a Chevrolet Camaro és Chevelle SS, a Dodge Challenger és Charger R/T, a Plymouth Roadrunner Hemi és még sorolhatnánk. A Cuda különlegessége abban rejlik, hogy ez volt az első izomautó, amelynek árát akár aranyban is mérhetnénk, ugyanis az amerikai aukciókon több millió dollárért cserélnek gazdát a példányok. A Cuda csillagászati értéke nem újkeletű dolog, a gyűjtők körében már évtizedek óta képezi sóvárgás tárgyát, ugyanis míg a kupé kivitelű Hemi Cuda-ból 108 példány készült, addig a kabrió változatból összesen 11 darab gördült le a gyártósorról az 1971-es modellévben. Újabb csavar a történetben, hogy a 11 kabrió Cuda-ból négyet export célra gyártottak, tehát mindösszesen 7 példány jutott belőle a teljes amerikai piacnak. Rendkívül alacsony példányszámaival a Cuda azonnali hiánycikk lett, így az értéke még napjainkban is folyamatosan emelkedik.

kepernyofoto_2022-06-29_16_12_56.png

426-os Hemi - tömény izom

Az 1971-es Cuda igazi szépségei a hajtásláncban és a formaterven rejlenek. A Cuda a Plymouth akkor rendelkezésére álló legnagyobb és legerősebb motorját, egy öntöttvas szerkezetű, hosszirányban szerelt 7 literes V8-as Hemi-t kínált, amely 425 lóerőre és 666 Nm nyomatékra volt képes. A széria Barracudához képest a Hemi változat továbbfejlesztett felfüggesztést és megerősített alvázat kapott, amely segített a megnövekedett teljesítmény kezelésében, így a Cuda 5,8 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 100-ra, negyedmérföldes futásideje 14 másodperc, végsebessége pedig 250 kilométer/ óra volt. Sebességváltót tekintve a Cuda választható volt a nagyteherbírású TorqueFlite 727-es automata sebességváltóval vagy egy négysebességes kéziváltóval. Alapfelszereltség szerint mind a négy kerékhez dobfék tartozott, azonban az elülső kerekekre elérhető volt az opcionálisan rendelhető tárcsafék is.

kepernyofoto_2022-06-29_16_13_35.png

A Hemi Cuda olyannyira a teljesítményre lett kihegyezve, hogy a klíma és a szervokormány egy az egyben ki is maradt belőle

Érdekesség, hogy 1971-re csökkenni kezdett az izomautók motorteljesítménye. Az azt megelőző években a bivalyerős izomautók térnyerésével a sofőrök is egyre virtuózabbá váltak, ezzel pedig egyenesen arányosan nőtt meg a közúti balesetek száma is, melynek eredményeként a biztosítási ráták is az egekbe szöktek. Ennek okán a biztosítótársaságok is egyre nagyobb nyomást helyeztek az autógyártókra és egyre drasztikusabb teljesítménykorlátozásokat próbáltak kierőszakolni.

kepernyofoto_2022-06-29_16_17_17.png

Az izomautók idejének leáldozásához hozzájárultak még az újonnan megjelenő emissziós szabályozások is, illetve az akkoriban kibontakozó energiaválság. Mindennek ellenére a 426-os motorral szerelt Hemi Cuda továbbra is őrületes teljesítményt kínált, ezzel sokak figyelmét magára vonva és minden kétséget kizáróan az egyik utolsó hírnöke volt az ízig-vérig amerikai izomautók világának.

kepernyofoto_2022-06-29_16_18_01.png

A Cuda további különlegessége az volt, hogy nem csak az egyenes szakaszokon bontakozott ki elképesztően sportos teljesítménye, hanem a legtöbb kortárs izomautóhoz képest a kanyarokban is sokkal jobban teljesített, köszönhetően a módosított felfüggesztésnek és a rendkívül precízen behangolt futóműnek.

kepernyofoto_2022-06-29_16_24_32.png

Don Johnson és a Cuda

A Cuda ikonikus mivolta Don Johnson-t is megihlette. A Miami Vice-ban nyújtott főszerepe után a színész neve egybeforrt a Ferrari Testarossa-val, ezért a változatosság kedvéért a ’90-es években induló Nash Bridges című sorozatához egy ízig-vérig amerikai izomautót szeretett volna, amely remekül mutat a sorozat helyszínéül szolgáló San Francisco utcáin. Amikor egy autósmagazinban megpillantott egy sárgaszínű, kabrió Hemi Cuda-t, azonnal tudta, hogy ez lesz a sorozat címszereplőjeként is szolgáló Bridges rendőrnyomozó ikonikus autója.

collage_3.jpg

A sorozatban látott autók alapjául 1970-es évjáratú, 5,2 literes Barracuda-kat használtak

A sorozatban látott autó természetesen csak a történet szerint volt valódi Cuda. A kulisszák mögött 1970-es évjáratú, hagyományos Barracudák lettek átalakítva Hemi Cuda replikákká. A kellékesek összességében remek munkát végeztek, azonban a hozzáértőbb szemmel nézők számára szembetűnik, hogy az autó nem eredeti.

kepernyofoto_2022-06-29_17_27_11.png

2,5 milliárd forintért kéne?

Összességében nézve vannak az izomautók és van a Hemi Cuda, amely felkiáltójelként szolgál az egész műfajra vonatkozóan. A Hemi Cuda varázsa az erőben, teljesítményben és exkluzivitásban rejlik. Korához képest radikálisan új formaterve miatt minden korábban megjelent izomautó elavultnak tűnik, ráadásul a teljes izomautós kategórián belül is új szintet szabott a teljesítménynek. A '71-es Cudát az autószakma úgy tartja számon, mint az amerikai izomautók csúcspontját. Egy '71-es kabrió Cuda 3,5 millió dollárért (mai árfolyamon 1 milliárd 330 millió forint) cserélt gazdát egy 2014-es aukción. A fenti képen látható példányért 2021-ben 4,8 millió dollárt (1 milliárd 824 millió forint) ajánlottak egy árverésen, azonban az aukciót megelőző értékbecslés során 6,5 milliót (2 milliárd 470 millió forint) állapítottak meg, így a "szerény" összegű ajánlatból kifolyólag az autó nem kelt el. Habár a Pony Car műfaj még napjainkban is jelen van, az izomautó már akkor egy kihalóban lévő faj volt, amikor a Cuda színre lépett. Ha már valami véget ér, akkor az érjen véget stílusosan, nem igaz?

A bejegyzés trackback címe:

https://dominikandcars.blog.hu/api/trackback/id/tr4017870635

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása