Négykerekű klasszikusok egy autórajongó szemével!

Dominik & Cars

Dominik & Cars

BMW E46 – Mesterhármas

2023. január 30. - Kalash Dominik

A negyedik generációs 3-as BMW a márka történelmének egy legmeghatározóbb alakja és a jövőben klasszikusként fogunk tekinteni rá.

kepernyofoto_2023-01-27_11_26_14.png

Mikor elhangzik az a név, hogy BMW nagy valószínűséggel sokaknak, az E46-os 3-as sorozat ugrik be legelőször. A negyedik generációs 3-as BMW kétségkívül a márka egyik legnépszerűbb, legismertebb és legsikeresebb modellje, illetve tankönyvbe illő példája annak az időszaknak, amikor a BMW képes volt valóságos remekműveket letenni az asztalra. A kompakt-prémium szegmensben az E46-os még ma is egy népszerű választás, ugyanis kellően analóg ahhoz, hogy valódi vezetési élményt nyújtson, ugyanakkor már kellően modern is, amelynek köszönhetően még napjainkban is releváns tud maradni. Ráadásul az idén tölti be a 25. életévét. Na de ne siessünk ennyire előre.

kepernyofoto_2023-01-27_11_28_49.png

Balról jobbra haladva: E21, E30, E36, E46, E90, F30

Az E46-ost három sikeres 3-as széria előzte meg. Az E21-es sikeresen lefektette az alapokat a kompakt-prémium szegmens felé vezető úthoz. Őt követte az ugyancsak kiváló E30-as, amelynek M3-as változata nem csak önmagában egy legenda, hanem valóságos rally ikon is. A sorban következő generáció az E36-os széria volt, amellyel a BMW átléptette a 3-as sorozatot a ’90-es évekbe és egyben a 8 évig tartó életciklusával az évtized nagyrészét is felölelte. 1990-es megjelenésének idején az E36-os olyan mértékben lenyűgözte a szaksajtót és a publikumot, hogy még az a kérdés is megfogalmazódott, lehetséges-e még egy ennél is jobb 3-as sorozatot alkotni. 25 év távlatából azt hiszem, nem nagyon kell firtatnunk a választ.

kepernyofoto_2023-01-27_11_35_00.png

Az E46-os korai koncepciói

A méltán sikeres E36-os széria utódjának fejlesztését 1993-ban kezdték el a BMW mérnökei és az E46-os kódnevet kapta. A formavilág megalkotásán, Wolfgang Ziebart vezetése alatt Chris Bangle is közreműködött, aki a 2000-es évek elején radikálisan új pályára terelte a BMW dizájnvilágát. Mivel azonban itt még nem kapott teljesen szabad kezet, az E46-os még a hagyományos BMW-es elvekre épült. Az 1993 és ’96 között tartó tervezési időszak során a dizájner csapat kifejezetten nagy hangsúlyt fektetett az E46-os aerodinamikájára és annak az elődjéhez képes agresszívebb, magabiztosabb kiállására.

kepernyofoto_2023-01-27_11_38_32.png

Hiába lesz 25 éves az idén, semmit sem fogott rajta az idő

Az E46-os alapvető formavilágán és arányain jól látszik, hogy az E36-ossnál lefektetett irányvonal volt a mérvadó, az alapvető dizájnelv azonban itt már sokkal gömbölydedebb, valamint sikerült minden elemét modernebbé, sportosabbá és áramvonalasabbá tenni. Az E46-os vázszerkezete 70 százalékkal lett merevebb az elődjéhez képest, mivel azonban a súlycsökkentés is a vízió része volt, a felfüggesztésen több alumínium komponens is helyett kapott. Méreteit tekintve az E46-os valamivel hosszabb, magasabb és szélesebb lett az elődjéhez képest, azonban még így is sikeresen megőrizte a kompakt mivoltát.

kepernyofoto_2023-01-27_11_45_34.png

A kombi változat hazánkban is igen közkedvelt választás

A hagyományokhoz híven itt is többféle kivitelben kínálta a BMW az új 3-ast. A szedán mellett elérhető volt kombi, kupé, kabrió és a létjogosultság, illetve formavilág tekintetében a mai napig is vitatott kompakt változatban is.

kepernyofoto_2023-01-27_13_09_07.png

A 2735 mm-es tengelytáv ebben a kategóriában ideálisnak számított 25 évvel ezelőtt

Az E46-os utastere és belső elektronikái ugyancsak sok újdonságot tartogattak, az utastér űrtartalma pedig 5 százalékkal nőtt az elődhöz képest. A kategóriájához mérten viszont még így is remek az elülső láb- és fejtér, a hátsóülésen pedig amíg nem a kosárlabda játékosokat tervezünk fuvarozni, alapvetően nincsen túl nagy gond.

kepernyofoto_2023-01-27_11_52_11.png

A műszerfal kialakítsa klasszikusan BMW-s. A középkonzol a vezetőülés felé ível és kezelőszervek elrendezése is rendkívül sofőrfókuszú. Elektronikai extrákból is igen széles a felhozatal, a fedélzeti számítógép pedig különféle visszajelzéseket ad az autó különböző pontjairól, például azt is tudatja velünk, ha lapos az egyik kerék. A magasabban szerelt modellekbe ráadásul GPS-alapú navigációs rendszer is rendelhető volt, amely a 3-as széria történelmében ugyancsak újdonság.

kepernyofoto_2023-01-27_13_11_46.png

Masszív szerkezet, biztos védelem

Biztonságot illetően ugyancsak nem lehet panaszunk. A maga korában a vázszerkezet masszivitása magabiztosan hozta az elvárt szintet, így a gyűrődési zónák is kifejezetten jók. A biztonságérzetet csak még tovább növeli a rendelhető 8 légzsák, valamint ez a modell már elektronikus fékerő-elosztással is érkezett. Az ABS értelemszerűen már itt is adott volt, valamint a féktárcsák is hűtöttek. 100 kilométeres sebességről kb. 37 méteres féktávval lehet kalkulálni.

kepernyofoto_2023-01-27_13_18_00.png

Kifinomult felfüggesztés, stabil úttartás

A futómű ugyancsak rendkívül pontos, minden kormánymozdulatra azonnal és precízen reagál az autó. Az egyenes szakaszokon való úttartása magától értetődően kiváló, az élesebb kanyarokban a kasztni imbolygása pedig épp csak annyira minimális, amennyire szükség van.

kepernyofoto_2023-01-27_13_14_30.png

Hazánkban a sornégyes dízelek terjedtek el leginkább

BMW-hez híven a motorválaszték is igen széles volt a modell életciklusa alatt. A felhozatal a sornégyes dízelektől egészen a 3 literes sorhatosokig terjedt, ráadásul ez volt az első 3-as BMW is, amely már elérhető volt a változó szelepvezérléses konfigurációval.

kepernyofoto_2023-01-27_13_38_11.png

Bemutatásakor az E46-os hátsókerék hajtással érkezett, 50-50-es súlyelosztással. 1991 óta legelőször pedig a BMW ismét elérhetővé tette az összkerékhajtást a 3-as méretosztályban, így a 325-ös és a 330-as konfigurációk már xDrive kivitelben is rendelhetők voltak. Sebességváltót illetően 5 és 6 sebességes kézi, 4 é 5 sebességes automata, valamit 6 sebességes SMG konfigurációk voltak elérhetők a modell életciklusa alatt.

kepernyofoto_2023-01-27_13_40_29.png

Az M3-as változat kupé és kabrió kivitelben érkezett

2000. októberében az M3-as modell is bemutatkozott, amelyet azóta is valóságos fogalomként tart számon az autós közösség. A BMW fenevadja a 3.2 literes, sorhatos elrendezésű S54-es motorral érkezett. Az S54-es motor esetében a 8 ezres fordulatszámnál érünk el a tiltáshoz, sebességváltót illetően pedig 6 sebességes kézi, valamint szintén 6 sebességes SMG konfiguráció közül lehetett választani.

kepernyofoto_2023-01-27_13_42_06.png

"Coupé Sport Leichtbau", vagyis Könnyű Sportkupé

2004-ben pedig mindössze 1383-as darabszámban bemutatkozott az M3 CSL is, amely a maga 1385 kilogrammjával 110 kilóval nyomott kevesebbet, mint a széria M3-as. Ahogyan azt a neve is mutatja, ennél a modellél a súlycsökkentés volt az irányvonal, ezt pedig úgy sikerült elérni, hogy bizonyos elemek anyagát megerősített műanyagra és karbonszálra cserélték, valamint a hátsó szélvédő üvegének vastagságából is lefaragtak egy keveset. Ez a modell kizárólag metálszürke és fekete színekben volt kapható.

kepernyofoto_2023-01-27_13_45_03.png

A ráncfelvarrott E46-os

2001-ben ráncfelvarrást kapott az E46-os, melynek során a 323-ast a 325-ös, a 328-ast pedig a 330-as váltotta fel a kínálatban. Az utastérben a navigációs rendszer képernyője 16:9-es képarányt kapott, kívül pedig megújult az orr és a farrész. A modellt 2005-ben nyugdíjba küldték, a helyét pedig az E90-es széria vette át, amely már az új filozófia alapján készült. Az E46-os egy zseniális autó. Nem csak a valaha gyártott legjobb BMW, de egy ikon is. Autóként és kulturálisan is egyaránt. Egy napjainkra már letűnt, ám annál szebb korszak látlelete.

kepernyofoto_2023-01-27_13_50_22.png

A Cobra 11 c. sorozatban is kulcsszereplő volt az E46-os

Ma már nosztalgiával nézünk vissza azokra az időkre, amikor a Cobra 11 fénykorában Semir egy 328-assal üldözte autótolvajokat, zsarolókat és gyilkosokat a német autópályán...

kepernyofoto_2023-01-27_13_56_08.png

Akcióban az E46-os dublőre

Zárójelben teszem hozzá, hogy a veszélyesebb jelenetekben E46-ossá maszkírozott E36-osokat használtak, viszont még így is bővelkedtek az epizódok az E46-asossal végzett bravúrokban.

kepernyofoto_2023-01-27_14_00_24.png

A Meseautó c. film feldolgozásában János (Stohl András) egy E46-os kabrióval fuvarozza Verát (Ónodi Eszter)

A Meseautó 2000-es feldolgozásában pedig egy kabrió példány volt a mindenki által áhított csodamasina.

kepernyofoto_2023-01-27_14_02_17.png

Pillanatkép a Need For Speed c. játéksorozat aranykorából

Na és akkor ott van még minden idők egyik legzseniálisabb autós játéka, a 2005-ben kiadott Need For Speed Most Wanted, egy M3-as GTR virtuális volánja mögött ülve győzedelmeskedhetünk az utcai versenyeken, már amikor épp nem a zsaruk elől menekülünk...

kepernyofoto_2023-01-27_14_10_26.png

A 2023-as CES konferencián bemutatkozott a BMW i Vision Dee - "a virtuális világ és a valódi vezetési élmény fúziója"

Az E46-os egy minden szempontból legendás autó, ráadásul az utolsó hírnöke annak a kornak, amikor a BMW még hű volt az alapértékeihez és olyan autókat gyártott, amelyeket valódi élmény volt vezetni. Pillanatnyilag még elég sok van belőle a használtpiacon, az igazán megkímélt és gyári állapotban megőrzött példányok száma viszont évről évre csökken.

kepernyofoto_2023-01-27_14_07_32.png

A látványosan olcsó, állapot szerint bontóba való darabok időleges kikopásával még nagyobb kuriózum lesz egy megkímélt, gyári állapotban megőrzött darab, a jövőben pedig toronymagasan ott lesz a BMW nagy klasszikusai között ez a modell. Minden egyes lépéssel, amit a jelenlegi irányába tesz meg a BMW, annál inkább hatványozódik az E46-os és a többi klasszikus BMW eszmei értéke, ugyanis akár tetszik nekünk, akár nem, ilyen autók már nem lesznek többé.

A bejegyzés trackback címe:

https://dominikandcars.blog.hu/api/trackback/id/tr6418035306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.01.30. 17:00:11

Ez valóban egy igazi future classic...
süti beállítások módosítása