Kedvenc 007-es ügynökünknek számtalan autóval volt már dolga eddigi pályafutása során. Azonban mégis van egy olyan autó, amely látványosan kitűnik a tömegből, még annak ellenére is, hogy ötvenhat év telt el legelső megjelenése óta a mozivásznon, és huszonkét filmet, valamint hat James Bond-ot alakító színészt láthattunk azóta. Bizony, nem másról van szó, mint a híres-neves, ezüstös színben pompázó DB5-ös Aston Martin-ról, amelyet Q (Desmond Llewelyn) adott át James Bond-nak (Sir Sean Connery) az 1964-es Goldfinger című filmben.
Történetünk 1947-ig nyúlik vissza, amikor is az Aston Martin komoly anyagi nehézségekkel küszködött, amíg David Brown át nem vette a vállalat irányítását. Vezetése alatt megkezdődött a méltán híres DB (David Brown monogramja után szabadon) sorozat gyártása a DB1-essel, amely új fejezetet volt hivatott nyitni a stílus, teljesítmény és formaterv tekintetében. Ezen írás címszereplője a DB-sorozat ötödik generációja, amely 1963-ban tárult a publikum elé a Frankfurti Autoshow-n. Az elegáns sportkocsi ugyanazzal a 4 literes, 6 hengeres, 285 lóerős motorral büszkélkedhetett, amellyel a Lagonda autók is, tekintve, hogy akkoriban ez a márka is Brown irányítása alá tartozott.
Műszakiak tekintetében a DB5-ös nagy előrelépés volt a DB4-es elődmodellhez képest, amely főleg a 3,7-ről 4 literes motorra történő cserében és az öt sebességes (választható opció volt a három sebességes automata is) váltóban nyilvánult meg. A 285 lőerős motor 233 km/ órás végsebességre repítette fel az autót, valamint alig 8 másodperc alatt gyorsította fel 0-ról 100-ra, így a DB5-ös komoly versenytársat jelentett a Ferrari számára. Választható opció volt még az 1964-ben bemutatott, Vantage utónévvel ellátott DB5-ös is, amely olyan finomságokkal kecsegtetett, mint a tovább fejlesztett karburátor és vezérműtengely, valamint a 330 lőerős motor.
Formaterv tekintetében a DB5-ös kupé és kabrió változatokban volt elérhető. 4,57 méteres hosszával és 1,68 méteres szélességével visszafogottabbnak számított, mint az akkoriban meglehetősen elnyújtott orrhosszú európai sportkocsik. Alapfelszereltség volt a dönthető üléssor, a gyapjú kárpit, az elektromos ablakok, az iker-üzemanyagtartály, a krómküllős felnik, a bőrbelső, valamint a tűzoltókészülék. Mind a kupé, mind pedig a kabrió 2+2-es üléskonfigurációval szolgált.
Ugyan sorozatgyártásba sosem került, de a DB5-ösből készült egy „shooting-brake” kialakítású prototípus is David Brown részére, akinek a vadászat volt a hobbija.
Az Aston Martin DB5-ösről lehetetlen úgy beszélni, hogy James Bond ne jutna rögtön az eszünkbe. 1964-re a James Bond franchise producerei időszerűnek tartották, hogy ellássák a 007-es ügynököt egy olyan autóval, amely stílusos, elegáns, fel van szerelve minden kütyüvel, amiről egy korabéli titkosügynök csak álmodhat és mindenekfelett brit gyártmányú.
Sean Connery és a DB5-ös a Goldfinger forgatásán, 1964-ben.
A különféle ketyerékkel felszerelt DB5-ös John Stears keze munkáját dícséri, aki mestere volt a filmes speciális effekteknek. A Goldfinger forgatásán két Aston Martin-t használtak, amelyek közül az egyiket a produkciót követően visszaállítottak gyári állapotúra, majd eladták. Néhány évvel később, egy lelkes rajongó megvasárolta a szóban forgó DB5-öst, és újfent felszereltette a filmben látott kütyükkel. Az autó 1997-ben tolvajok áldozatául esett, és azóta sincs meg. Vélhetően a feketepiacon végezte, és a mai napig egy titkos garázs mélyén hever ponyvával letakarva.Mondanom sem kell, hogy a 007-es ügynök Aston Martin-ja meglehetősen sok “extrával” büszkélkedhetett, amelyek a könyöktámaszból voltak vezérelhetőek.
Ízlések es pofonok: amíg valaki napszemüveget tart a könyöktámasz alatt, addig valaki a beépített gépfegyvereket kapcsolgatja onnan.
A rádió hangszórója mögé egy nyomkövető berendezés volt elrejtve. Értelemszerűen 1964-ben még nem volt olyan szintű GPS technológia mint napjainkban, azonban a filmben látott szerkezet korát megelőzőnek tűnt akkoriban. A kulisszatitkokból kiderült, hogy valójában egy mechanikus karra felszerelt villanyégő mozgott fel-alá a térkép mögött, ezzel megadva a valósidejű GPS nyomkövetes illúzióját.
Bizony, nem csak az okostelefonok, de még a hagyományos mobiltelefonok előtt is volt élet! Bond DB5-ösének ajtajában egy telefon is el volt rejtve, habár a filmben ezt sosem mutatták.
Ez a funkció sem szerepelt a filmben, de a különleges Aston előre-hátra kinyújtható lökhárítókkal volt felszerelve, ha esteleg el kellett volna tolni egy-két ellenséges járművet az útból. (Vagy ha Bond megunná, hogy harmadik órája ül a belvárosi dugóban.)
A hátsó szélvédő mögül kiemelkedő golyóernyő praktikus lehet, ha valaki hátulról lövöldözne ránk a világmegmentő küldetésünk közben.
Ha pedig valaki a nyomunkba merészelne eredni, praktikus lehet egy kis olajat spriccelni az útra, amitől garantáltan kicsúsznak az üldözőink.
Ha pedig mégsem válna be az olaj, akkor egy gombnyomással kifüstölhetjük minden rosszándékú követőnket. Habár nagyon érdekelne, hogy Bond Aston Martin-ja milyen környezetvédelmi besorolást kapna ezzel a funkcióval a műszaki vizsgán.
Szemből támadnak? Sebaj! Az elülső indexbúrák mögött simán elfér egy-egy gépfegyver!
Mindannyian tudjuk, hogy egy nemzetközi kém sosem lehet elég nemzetközi a váltogatható rendszámtáblák nélkül. A filmben Q azt állítja, hogy minden országra van érvényes rendszámtábla az autóban, azonban ahogy azt a képen is láthatjátok, ez már a szerkezet fizikai korlátai miatt is erősen vitatható. De pontosan ezért szeretjük Hollywood-ot, nem?
Amennyiben pedig oldalról támadna ránk valaki, könnyedén gondoskodhatunk az autója gumijairól.
Na és azt tudtátok, hogy bármikor meg lehet válni egy idegesítő randi partnertől az autóban? Szerencsére Bond is tisztában van ezzel. A sebességváltó feje alatt rejtőzködő gombot megnyomva a DB5-ös tetejének egy része leválik, az anyósülés pedig azonnal a levegőbe katapultál!
A DB5-ös Aston Martin eddig hét James Bond filmben szerepelt, és a 2020 végén bemutatkozó legújabb részben is tiszteletét teszi majd. A DB5-ös gyártasa 1963 és 1965 között zajlott, amely idő alatt 1059 példány gördült le a gyártósorról. Azonban az Aston Martin bejelentette, hogy megkezdik egy olyan limitált számú DB5-ös széria gyártását, amelyben megtalálhatóak lesznek a filmben látott kütyük (természetesen éles helyett játék fegyverekkel).
A körülbelül 3,5 millió dolláros (1,1 milliárd ft) darabáron érkező autókból mindössze két tucat fog készülni, és nem helyezhetők majd közúti forgalomba. Ugyan nem hiszem, hogy sokunk garázsában fog majd állni egy speckó DB5-ös, de örömmel fogom fogadni a megjelenését. Nem csak azért, mert az autótörténelem egy nagy klasszikusa fog újjáéledni a képében, hanem mert a DB5-ös a James Bond univerzumban is egy meghatározó mérföldkő.