Négykerekű klasszikusok egy autórajongó szemével!

Dominik & Cars

Dominik & Cars

Cadillac Eldorado – A luxus igazi fogalma

2020. június 23. - Kalash Dominik

Az 1971-ben bemutatott kilencedik generációs Cadillac Eldorado minden tekintetben nagyobbra nőtt a kicsinek még így sem nevezhető elődjéhez képest, és tökéletesen rámutat arra, hogy napjainkra hogyan siklott félre a luxusautó fogalmának értelmezése.

ke_pernyo_foto_2020-06-22_17_34_18.png

Mit is értünk valójában luxus alatt? Minél nagyobb képernyőt a műszerfalon? Minél több elektronikát? Minél több lóerőt? Esetleg elsőosztályú kényelmet és anyaghasználatot? Az 1971 és ’78 között gyárott Cadillac Eldorado az utóbbi szempont szerint testesíti meg a luxus fogalmát, és autórajongóként azt kívánom, bárcsak sosem tértünk volna le erről az útról. Az egykoron nagy nevű Cadillac az utóbbi 15-20 éves felhozatalát elnézve már csak árnyéka egykori önmagának és az Escalade óta nem is tudott igazán átütő sikert elérni egyetlen modelljével sem. Úgy 4-5 éve az elektromos vonalon próbálja magát újrapozícionálni a márka, viszont a jövőbe lépni csak úgy lehet, ha tisztában vagyunk a múlttal. A ’71-ben bemutatott Eldorado pedig megtestesíti mindazt az esszenciát, amit a Cadillac mára elvesztett.

800px-1971_cadillac_eldorado_flickr_denizen24.jpg

A kilencedik generációs Eldorado észbontó méretarányokkal rendelkezik. Kupé létére 5,6 méteres hosszával és 3,2 méteres tengelytávjával bátran vetekszik a mai Escalade-del. A súlyelosztása sem éppen hétköznapi, ugyanis az Eldorado 8.2 literes (’76-tól csak 7 literes) motorral és elsőkerék meghajtással érkezett, ami azt jelenti, hogy a teljes erőátviteli folyamat az autó első egyharmadában meg végbe, ami ekkora méretű autónál lenyűgöző mérnöki munka. Mellesleg akkoriban ez volt a legnagyobb motor, ami valaha személyautóba került, illetve 1966 óta ez volt az első Eldorado, amely kabrió kivitelben is rendelhető volt.

img_1566.jpg

Az Eldorado megjelenése alapvetően konzervatív, de a jó értelemben. Látszik, hogy a formatervezői gárda másokkal ellentétben nem törekedett arra, hogy bármilyen szokatlan megoldással kísérletezzen, de pont ez a visszafogottság adja meg az Eldorado méltóságteljes eleganciáját. Az autó legjellegzetesebb része a hosszú motorháztető, amelyen büszkén feszít a Cadillac híres orrdísze. A krómban gazdag hűtőmaszk és a vaskos lökhárító markáns megjelenést adnak, a hosszúkás irányjelzők és kerek ikerfényszórók pedig rendkívül úri benyomást keltenek.

8636816433_2c8edf5044_b.jpg

A félig letakart hátsó kerekek tagadhatatlanul klasszikus megjelenést adnak és remekül érzékeltetik, hogy az autó kétajtós kialakítása ellenére mégsem egy izomautóval van dolgunk, hanem sokkal inkább a luxuskategória egyik jeles képviselője tisztel meg minket jelenlétével.

97fee09f-645e-4577-bef6-a5b3086863b4.jpg

Erre a korszakra már jó ideje kimentek a divatból az uszonyos farú autók, de az Eldorado habár diszkréten, de megpróbálta valamelyest idézni ezt a stílust. A farrész alapvetően szögletes és visszafogott, azonban a hátsó sarkok finoman ugyan, de kicsit hátrafelé csúcsosodnak a csomagtartó és a lökhárító függőleges elemeihez képest, ezzel pedig rögtön eszünkbe juttatják az 1950-es és a korai ’60-as évek uszonyos csodáit.

ke_pernyo_foto_2020-06-22_17_58_19.png

A 8.2 literes V8-as motor 365 lóerős volt és 10 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 100-ra. Végsebessége 186 km/ óra, 100 kilométeren 27 literes átlagfogyasztásával pedig igen nagy étvágyú jószág volt. A ’76-ban bemutatott 7 literes változat már csak 190 lóerős volt, azonban az akkoriban jelenlévő üzemanyagválság miatt kikerülhetetlen volt a Cadillac számára a teljesítménycsökkentés. A váltó pedig mindkét motor esetében egy háromsebességes automata volt.

b3bec075-6b2a-4692-808c-550f0dcf40d2.jpg

Az Eldorado utastere minden tekintetben fejedelmi. Olyannyira, hogy kényelemben, anyaghasználatban és a részletekre való ügyelésben simán egy ligában van egy akkori Rolls-Royce-szal. Az ülések inkább fotelekre hasonlítanak, a kényelemük pedig elsőosztályú. Méghozzá olyan szinten, hogy ebben az autóban gond nélkül le lehet vezetni egy New York-Los Angeles távolságot. A faberakás természetesen valódi, és a korhoz hűen minden ablak és mindkét külső tükör elektromos.

img_1576.jpg

A műszerfal a sofőr felé fordul és minden kapcsoló úgy van elhelyezve, hogy könnyen elérhető legyen, a váltókar pedig a kormány jobboldalán kapott helyet. Az utasoldali üléssel szemben kaptak helyet a szellőzőrostélyok és egy analóg óra, ami a vezető oldaláról is könnyedén leolvasható. Az anyaghasználat mindenhol elsőrangú. Egyértelműen látszik, hogy sehol sem akartak spórolni és az volt a cél, hogy az újdonsült tulajdonos a legjobbat kapja a pénzéért. Olyan szinten kifinomult minden egyes részlet, hogy autóban ilyen ritkán látni. Még a rádió gombkapcsolóin is ott van a Cadillac emblémáján is körbefutó babérlevél, illetve több olyan elemen is különféle díszítések vannak, ahol az embernek önmagában eszébe nem jutna keresni.

3209053500_95b4848cda_b.jpg

1977-es Cadillac Eldorado Biarritz

Az akkori Fleetwood Broughammal és a De Ville-lel ellentétben, amelyek elérhetőek voltak a d'Elegance luxuscsomaggal, a ’71-ben bemutatott Eldorado esetében ez elmaradt. A ’76-os modellévben azonban 1964 óta először újra megjelent a feláras Biarritz csomag, amely szögletes fényszórókkal, az akkoriban még a bőrnél is drágább plüss ülésekkel és több más finomsággal kecsegtetett. (Robert De Niro pont ilyet vezetett az 1995-ös Casino című filmben.)

img_1565.jpg

Az Eldorado nagyon jól rámutat arra, hogy mi a probléma a mai luxusautókkal. Amióta az a trend, hogy a különböző autós műsorok a versenypályákon produkált számok alapján rangsorolják az autókat, azóta a gyártók is ezen a vonalon akarnak elsősorban megfelelni. Annak idején a Cadillac-et sok kritika érte, amiért az európai autókhoz képest lassabban gyorsítottak fel az autói álló helyzetből százra vagy mert nem volt annyira feszes az úttartásuk. Az utolsó Cadillac, amiben még fellehető volt a márka eredeti esszenciája, a ’98 és 2004 között gyártott Seville STS/ SLS volt. Azóta a Cadillac egyre jobban próbálkozik hasonlítani az európai versenytársakra, de komoly sikert az Escalade kivételével egyik autójuk sem aratott.

collage_fotor_3.jpg

1983-as Cadillac Fleetwood Brougham és Cadillac CT6

A WikiSzótár szerint a luxus definíciója a következő: „Drága javak bőséges birtoklása; a legjobb és legdrágább anyagi, illetve szellemi javak észszerű szükségletet jóval meghaladó felhalmozása, használata és élvezete, ami a legnagyobb kényelmet és élvezetet adja az embernek; fényűzés.” Lehet, hogy egy klasszikus Cadillac nem volt elég gyors a versenypályán, de kezeljük helyükön a tényeket: nem is az volt a dolga, hogy gyors legyen. Egy ilyen Cadillac dolga az volt, hogy elsőosztályú kényelmet és anyaghasználatot, vagyis luxust biztosítson. Ebben pedig éllovas volt. Egy ilyen Cadillac lényege az volt, hogy olyan méltóságteljes kényelemben lehessen vele cirkálni az országúton, mintha csak egy luxusgőzősön utazná át az ember az Atlanti-óceánt. Amerikában nem véletlenül hívják az ilyen autókat land-yacht-oknak. Ezzel ellentétben a mai értelemben vett luxus pedig szinte csak a lóerőről és a technológiáról szól. Vegyük példának a manapság nagyon divatos Tesla-t. A technológiai adottságait figyelmen kívül hagyva a Tesla egy kényelmetlen, praktikátlan, még nagy jóindulattal is éppen csak közepes anyaghasználati minőségű autó, pedig az árát tekintve luxuskategóriás. Hiszek benne, hogy még ma is lenne igény olyan tágas utastérrel megáldott luxuskategóriás szedánokra/ kupékra, amelyek a sportosság helyett csakis a kényelemet és az elsőrangú anyaghasználatot tartják szem előtt.

1b8643b4-5df4-4248-9597-02ba19032d9a.jpg

Közös szelfi az utókornak, 2019. május 1.

A bejegyzés trackback címe:

https://dominikandcars.blog.hu/api/trackback/id/tr1715907512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fellegjáró Marci 2020.06.24. 15:34:28

Hmmmm...a 90es években az egyik balatonfelvidéki kis faluban töltöttem minden nyarat a mamámnál! Oda minden évben nyárra hazalátogatott a szomszédba egy amerikába disszidált idősebb(kb 60 éves) néni, aki az anykájához jött haza minden nyáron! Na neki volt egy ilyen Cadillacje bordóban nyitott tetővel. Amikor használta az autót felkötötte a fejére és a nyakára a selyem sálját és csak úgy lobogott mögötte hátra a szélben. Mindig kint állt a ház előtt, úgyhogy mi gyerekek folyton körülötte lebzseltünk! Annyira amerikai volt ez az egész és annyira nem illett a környezetbe, hogy a mai napig sokat gondolok rá, ha meglátok egy igazi amerikai autót! És a slussz poén, hogy a fia is mindig vele jött, aki szintén hozott magának egy autót és az nem más volt mint egy 1979es kék Pontiac Firebird Trans Am hatalmas sassal az elején! Na ez a 2 autó ott volt abban a kis faluban minden nyáron és a lakóknak ez annyira természetes volt, mintha csak 2 kerékpár lett volna odatámasztva a kocsma ajtóban. Még szerencse, hogy zsákfalu a mai napig és nem jár arra senki csak aki célorányosan megy...különben hatalmas cirkuszi látványosság lett volna belőle! Ja és amikor ezek be lettek indítva még kilóméterekről is hallani lehetett a brummogást! Hatalmas volt! :)

Mélyenszántó22 2020.06.24. 19:59:55

Kösz. Nem gondoltam volna, hogy ezt a kocsit elsőkerékhajtással gyártották, de azt még kevésbé, hogy LÁNC hajtású volt, mint egy bicikli. Volt önbizalmuk a konstruktőröknek.

misinator 2020.06.24. 20:30:55

Tökéletesen egyetértek a gondolataiddal, jellemzéseddel.
A Mai luxusautók alatt peres gumis szekérkerekek vannak - úgy is rugóznak. (Ahhoz képest, ahogy rugózhatnának)
Miféle kényelem az, amikor egy luxusautó arra ösztökél, hogy mennél nagyobb kanyarsebességet érjél el?
Nem tudom, hogy vissza fog e térni a széltében, hosszában igen, de magasságában nem terebélyes járgányok kultusza.
Attól tartok, hogy nem. Egyre több az autó a városokban, kevés a hely, valamerre másfelé kell terjeszkedni, tehát marad a magasság. Ráadásul tömeg/fölényhatást sokkal hatásosabban lehet elérni a magasítással. Ma már a futóműtechnika ezt lehetővé teszi.
Ráadásul az európai és amerikai társadalom öregszik, így olyan autó kell neki, amiből nem nyomorultul felkászálódni kell, hanem ki - lelépni.
Mindezek ellenére utolsó gondolatom lenne SUV-ot venni.

haromegesztizennegy 2020.06.24. 21:51:13

"Még a fényezés is! Még a fényezés is golyóálló...!" :)

Kukubenko 2020.06.24. 21:56:20

Dallas...... Az öreg Jock autója is ez volt.

fittyerfutty 2020.06.24. 22:26:19

"Az utolsó Cadillac, amiben még fellehető volt a márka eredeti esszenciája, a ’98 és 2004 között gyártott Seville STS/ SLS volt"

Nem, az utolsó a 96-ban kifutó Fleetwood volt, 5.7-es small block-kal, hatsókerékhajtással és 570cm feletti hosszal.
Az STS egy vicc, a Northstar 4.6-os minden idők egyik legrosszabb motorja, az autó pedig végtelenül jellegtelen volt, nem hogy nyomokban, de atomjaiban se tartalmazott semmit a régi Caddykből.
A belőle készült Eldorado egy fokkal kellemesebb látvány volt, de műszakilag és minőségre ugyanaz a szutyok sajnos. :(

Fura, hogy a 9. generációról írtál, mert ha már, akkor a 8. volt az igazi forradalmi újítás. A design is messze a legszebb, illetve az első kerékhajtás valamint a 8.2-es motor is abban mutatkozott be.

fittyerfutty 2020.06.24. 22:27:52

@Kukubenko: Kapufa, az egy Lincoln Mark V. volt ;)

bati67 2020.06.24. 22:46:48

Hát igen... Ezek a nagyvasak itt Európában olyanok, mint a zsiráf... (Szép-szép, de otthonra nem kéne.)

De azért én is nézegetem az rdclassics.com-ot! ;-)

Pierr Kardán 2020.06.24. 23:07:15

Nem baj, hogy kihaltak ezek a masztodonok, el se férnének a parkolókban.

Weißkopf 2020.06.25. 00:04:03

Az 1964-es Autókvartett (játékkártya) lapjainak egyikén szerepel egy 1961-es Cadillac. Paraméterei:
Hengerek száma: 6
Hengerűrtartalom: 6384 cm3
Teljesítménye: 330 LE
Végsebessége: 180 km/h
Fogyasztása: 20 l/100 km

0rdas 2020.06.25. 00:14:13

@Mélyenszántó22: ez a lánc dolgot hol olvastad? Mert szerintem nettó baromság

0rdas 2020.06.25. 00:15:52

Cadillac mélypontja a Catera volt. Két szempontból is.
1. Ez egy Opel Omega B volt
2. Akkor ez volt az egyetlen hátsókerék-meghajtású Cadillac

kewcheg 2020.06.25. 07:49:58

@0rdas: Nem....Igaz. A hosszában beépített v8 -ból volt egy klasszikus hátrafelé kihajtás, amit csak lánccal tudtak megfordítani az első tengelyek irányába...

studkell 2020.06.25. 10:24:56

"Az akkori Fleetwood Brougham-mal és a De Ville-el ellentétben," - posztoló

De Ville-lel. Nincs -al, -el rag a magyarban, csak teljesen hasonuló -val, -vel rag. Szóban sem így elharapva mondjuk ki. Érthetetlen, hiszen a "Brougham-mal"-t még jól írtad. Azért szép napot!

flamer 2020.06.25. 11:43:20

@studkell: Azt se írta jól, mert az meg "Broughammel" (nem kell a kötőjel, mert nem néma hangra végződik, mint a De Ville).

studkell 2020.06.25. 11:48:15

flamer: ez így van, a kötőjelet ilyenkor inkább csak azért szokták odatenni, hogy látszódjon, mi a szótő. Ismeretlen szónál hasznos, bár valóban nem helyes, én bocsánatos bűnnek tartom.

Kalash Dominik 2020.06.25. 13:06:49

@Fellegjáró Marci: Nagyon szép dolog a nénitől, hogy még a távolság ellenére is így törődött az édesanyjával. :) Tényleg van az amerikai autókban valami olyan különlegesség, ami semmi másban nincs meg... A Firebird Trans Am is rajta van egyébként a listámon, hamarosan arról is születik majd cikk! :)

Kalash Dominik 2020.06.25. 13:27:39

@misinator: Sajnos tényleg ebbe az irányba megy a világ. A számok törvényének idejét éljük. Minél több gigahertz, minél több megapixel, minél több lóerő. Ebből eredően a vásárlók jelentős része is a többet, illetve nagyobbat keresi mindenben, szemben a kényelemmel, ami egy számokban nem mérhető dolog. Az európai vonalon is érdekes, hogy például a Bálna Mercedes belül sokkal tágasabb mint a mai S-osztály, pedig hosszra mindkettő 5 méter felett van, csak az újban már sportosabb szabásúak az ülések és a hátsó fejtér is csökkent, gondolom a megfelelő aerodinamika miatt. Még régebben olvastam valahol, hogy a(z) SUV vásárlók többsége csak azért veszi őket, mert más kategóriában nem találnak igazán tágas autót, tehát ezek szerint van még egy olyan réteg, akinek lenne igénye egy nagy beltérrel megáldott autóra anélkül, hogy az SUV vagy egyterű lenne.

Kalash Dominik 2020.06.25. 13:51:01

@fittyerfutty: Tényleg nem az STS volt a Cadillac történetének csúcspontja, csak arra akartam kilyukadni, hogy az még ha halványan is, de a szögletes formatervvel és széles fényszórókkal legalább megpróbált valamennyire hasonlítani egy Cadillacre, főleg a későbbi modellekhez viszonyítva. A CTS-ről már nem tudtam volna megmondani, hogy az egy Cadillac, amíg nem láttam rajta az emblémát.

Azért a 9. generációról írtam, mert tavaly egy rendezvényen alaposan végig tudtam tanulmányozni egyet, úgyhogy, gondoltam, leírom a vele kapcsolatos tapasztalataimat. Egyébként tervben van már, hogy a jövőben mindegyik klasszikus Cadillac modellről csinálok egy fejlődéstörténeti összeállítást. :)

Kalash Dominik 2020.06.25. 13:57:26

@0rdas: Igen, a Catera tényleg egy hatalmas kudarc volt. Nem is tudom, azt hogy képzelték. A Cadillac másik nagy baklövése a Cimarron volt, aminél még jó is lehetett volna az elgondolás, hogy csinálnak egy BMW E30/ Mercedes 190 riválist, csak ne lett volna annyira nyilvánvaló, hogy szegény Cimarron valójában egy Cadillac emblémás Chevrolet Cavalier volt... :)

Kalash Dominik 2020.06.25. 13:59:26

@studkell: Köszönöm az észrevételt, javítottam. :)

misinator 2020.06.26. 18:21:48

@Kalash Dominik:
úgy látom, hogy szerencsére van még több olyan ember (a témában), mint én...

Megemlítetted kedvenc szóösszetételemet:
Sportülés...érted!?
Sport-ülés. Nooormális!?
Anyám borogass...
Sajnos egyre kisebb az a vásárlói réteg, amelyik hasonlóan gondolkodik.
Ez pedig egyre csökkenő eséllyel rentábilis egy új típus kifejlesztéséhez.
Hasonló módon, mint a klasszikus kupék esetében.
Persze régen ugyanígy szomorkodtak a lovashintókban szocializálódtak, meg a gőzmozdonyvontatás szerelmesei, meg a...
Szóval a kutyák ugatnak, a karaván meg halad tovább.
Várom az újabb írásaidat is; csak így tovább!

Horváth Lacika 2020.07.02. 15:11:37

Nekem is van egy 1975 eldoradóm ,Ez egy csodaautó. Ahol megjelenek mindenki csak ámul .A napokban egy menyasszonyi háznál az egész násznép kivonult és fényképezték az autót,számtalan kérdést tettek fel, én válaszoltam rájuk, egyszer valaki a tőmegből megszólalt valaki menjen be a házba mert a menyasszony egyedülmaradt mert a vőlegény is azautót bámulta valaki megszólalt menyasszonyt már láttam de ilyen autót még nem,, Et az autó nem arra való hogy elmenjek a TESCÓBA bevásárolni 3 okból is 1.nem fér a parkolóba hosszába, 2 szélsségébe se 3 meg ott sem hagynám őrizerlenül.
süti beállítások módosítása