Négykerekű klasszikusok egy autórajongó szemével!

Dominik & Cars

Dominik & Cars

Cadillac Seville - Ötméteres bébi

2020. augusztus 03. - Kalash Dominik

A ’70-es években a Cadillac piaci stratégiát váltott, és előállt egy visszafogottabb méretű autóval, amely egyben a márka legdrágább modellje is lett.

kepernyofoto_2020-07-31_18_07_06.png

Az 1970-es évek elején az olyan Európából importált luxusmárkák, mint a BMW és a Mercedes alapjaiban formálták át az amerikai piacot. A General Motors vezetősége látta, hogy a Cadillac divízió egykor iránymutatónak számító imidzse egyre inkább halványulni látszik, különösen a fiatalabb korú vásárlók szegmensében. Az európai importok térnyerésével nyilvánvalóvá vált, hogy az addig érvényben lévő “minél nagyobb, annál jobb” filozófiára épülő amerikai autógyártási paradigma már nem állta meg a helyét, ezért új irányra volt szükség.

kepernyofoto_2020-07-31_18_19_55.png

A Seville LaScala nevű prototípusa 1973-ban.

A Cadillac vezetősége úgy döntött, hogy Seville néven előrukkolnak egy minden addigi modelljüknél kisebb méretű autóval, illetve megfordítják a Cadillac addigi árazási stratégiáját, és a legkisebbnek adják a legnagyobb árcédulát. A Seville fejlesztését 1972-ben kezdték el, ’72 és ’73 között pedig többféle prototípus is napvilágot látott, amelyek LaSalle néven futottak (1927-től ’40-ig a LaSalle egy a Cadillac leányvállalatai közé tartozó autómárka volt). A korai prototípusok vonalvezetése sokkal élesebb volt a végleges változathoz képest, a ’73-ban gyártott LaScala névre hallgató verzió pedig több tekintetben is előrevetítette a majd csak 1992-ben megjelenő Seville generációt. A végleges változatként elfogadott koncepció sorozatgyártását 1975-ben kezdték el, és 1976-tól már kapható volt.

kepernyofoto_2020-07-31_18_23_54.png

Hiába volt 5,1 méter hosszú a Seville, a Cadillac addigi modelljeihez képest mégis kicsinek számított.

A Seville formatervét és arányait több tekintetben is a Rolls-Royce Silver Shadow ihlette. A “Baby Caddy” néven is becézett új modell hátsókerék meghajtást kapott, a padlólemeze pedig olyan GM modellek legjobb tulajdonságait vette át, mint például a X-platformra épülő Chevy Nova és az F-platformos Camaro/ Firebird. Ezek ötvözeteként született meg a Seville alapjául is szolgált “K-body” névre hallgató, egyedi kialakítású padlólemez.

kepernyofoto_2020-07-31_18_34_30.png

Nagyvilági elegancia, Cadillac módra!

A Cadillac új üdvöskéje olyan formatervi megoldásokat hozott magával, amelyek egészen a ’90-es évekig meghatározták a márka jellemvonásait. A Seville megjelenése tagadhatatlanul a prémium kategóriát képviselte. A széles, krómozott hűtőrács és két-két részre osztott téglalap alakú fényszórók és az alattuk lévő, keskeny parkoló- és jelzőlámpák teljesen új arculatot adtak a márkának.

kepernyofoto_2020-07-31_18_31_00.png

Egyszerű, mégis kifinomult vonalvezetés.

A Seville által bevezetett új formavilág viszonylag egyszerű, de mégis különleges. A letisztult, szögletes vonalvezetés mellőzi mindazt a (jó értelemben vett) túlzást és dekadenciát, amik addig jellemezték a Cadillac modelljeit. Uszonyoknak vagy bármiféle formatervi bravúroskodásnak nyoma sem volt, itt már a konzervatív elegancia volt a trend.

kepernyofoto_2020-07-31_18_31_44.png

A hátsó, külső sarkokban elhelyezett téglalap alakú hátsó lámpák állítólag egy korábban elutasított Coupe DeVille koncepcióból származnak. Az elhelyezésük nem csak esztétikus, de optikailag az autót is szélesebbé teszik. Elképesztő belegondolni, hogy az 5,1 méter hosszú Seville amerikai mércék szerint akkoriban kicsinek számított, európai szemmel nézve pedig még ma is termetes jószág. Azonban ha figyelembe vesszük azt is, hogy a Seville megjelenésének idejében aktuális DeVille széria alig 10 centire volt a 6 méteres hosszúságtól, rögtön más kontextusba kerül a kérdés. Ráadásul a Seville még 450 kg-mal könnyebb is volt, ami ugyancsak markáns különbség.

kepernyofoto_2020-07-31_18_40_02.png

Nem kicsi! Csak nemzetközileg méretezett!

1975-ös bemutatásakor a Cadillac “nemzetközileg méretezett” autóként reklámozta a Seville-t, ami viszonylag szép sikert aratott, az új formavilágot pedig a kritikusok is kedvezően fogadták. A korábbi Cadillac modellekhez képest meglehetősen nagy kontrasztot állított. A csekélyebb súlyából adódóan valamivel fürgébb is volt, könnyebben lehetett vele parkolni, de mégis magában hordozta egy Cadillac minden kényelmét, ez pedig sokak számára vonzóvá tette.

collage_fotor12_2.jpg

Támadnak a riválisok: balra a Lincoln Versailles, jobbra a Chrysler LeBaron

12 479 dolláros (ma 14,2 millió forint) nyitóárán a limuzin kivitelű Series 75 Fleetwood kivételével mindegyik Cadillac modellnél drágább volt a Seville, ezért az eladási mutatók csak szerény mértékben számítottak jónak. Visszafogott méretei és gazdag felszereltsége azonban más gyártókat is megihlettek, ezért rövid időn belül megjelentek az olyan versenytársak, mit a Lincoln Versailles és a Chrysler LeBaron.

kepernyofoto_2020-07-31_18_55_53.png

Seville az európai riválisok között. Vajon kié lesz a trón?

Az új modellel semmit sem akart a véletlenre bízni a General Motors, ezért a gyártási időszak kezdetén az első 2000 Seville példány ugyanabban a színben és ugyanazzal a felszereltséggel gördült le a gyártósorról annak érdekében, hogy az abszolút minimumra csökkentsék a hibalehetőségek számát, valamint hogy “megeddzék” a dolgozókat a később már széles skálán mozgó Seville konfigurációk összeszerelésére.

kepernyofoto_2020-07-31_18_59_29.png

Cadillac Seville Elegante, közel 3 millió forintos felárért.

1978-tól elérhetővé vált a felár ellenében rendelhető Seville Elegante csomagja is, amely egy különleges, kétszínű (szürke-fekete, később vörös-barna) színkombinációban várta új gazdáját a Cadillac márkakereskedéseiben. Az Elegante csomag további jellegzetességei voltak még a valódi küllőkből készült 15 collos felnik, a perforációval díszített bőrülések és több olyan extra, amelyek vagy csak külön rendelve, vagy pedig egyáltalán nem is voltak elérhetőek az alapmodell Seville-ben. Az Elegante csomag felára 1978-ban 2600 dollár volt, amely az inflációt is belekalkulálva ma 2 978 000 forintnak felel meg.

kepernyofoto_2020-07-31_19_04_39.png

Ez az igazi amerikai kényelem! 2,9 méteres tengelytávjával a Seville-ben bőséges volt a lábtér.

A Seville utasterében is megvolt minden, ami egy Cadillac-ben elvártnak számított: elsőrangú anyaghasználat és fejedelmi kényelem. A Cadillac védjegyeiként szolgáló bőséges faberakás és bőrborítás itt is jelen volt. Külön érdekesség, hogy akkoriban pont, hogy a plüss belső volt a drágább, nem pedig a bőr. Amerikai autóhoz méltóan az ülések itt is inkább fotelekre hasonlítottak, és még elöl is kényelmesen megfért egymás mellett három személy.

kepernyofoto_2020-07-31_19_10_19.png

A műszerfalat nem bonyolították túl, mégis megvan benne minden, ami egy akkori luxusautóba kellett.

Az elektronikai és a különféle kényelmi extrák tekintetében is bőségesen el volt látva a Seville. Akkoriban például újdonságnak hatott a biztonsági öv becsatolására figyelmeztető hangjelzés, illetve az addigiaknál szélesebb beállítási lehetőségeket felvonultató tempomat.

kepernyofoto_2020-07-31_19_12_57.png

Amikor a luxust még az anyaghasználat, nem pedig az informatika határozta meg.

Az AM/FM frekvenciákat támogató rádió digitális kijelzővel is elérhető volt a Seville-ben, amely az üres frekvenciákat magától átugorva volt képes a megkeresni a különböző rádióállomásokat, valamint az antennát is elektromosan működtette. Az automata klíma, a hat irányban állítható elektromos ülések, a teleszkóposan állítható kormánymagasság és a kanyarodást segítő fényszórók további újdonságok voltak még akkoriban.

collage_fotor33.jpg

Digitális sebességmérő, rádió és fedélzeti számítógép.

Az 1978-tól 920 dollár (átszámolva ma 1 053 000 forint) ellenében elérhető “Tripmaster” nevű fedélzeti számítógép a Seville egyik nagy jellegzetessége volt. A Tripmaster felváltotta a korábban analóg óracsoportot digitális kijelzésűre, illetve olyan információkkal is szolgált a rendszer, mint az átlagfogyasztás vagy az üzemanyagszint függvényében kikalkulált hatótáv.

kepernyofoto_2020-07-31_19_32_33.png

Az Oldsmobile-tól származó benzines V8-ast igen megbízhatónak tartják.

Erőforrás tekintetében a Seville egy az Oldsmobile-tól átvett, 5,7 literes V8-as, elektronikus befecskendezésű benzinmotorral érkezett. 180 lóerős teljesítményével átlagfelettinek számított a saját kategóriájában, valamint az elmondások szerint a vezetési élménye is meglehetősen jónak számított. Az akkor érvényben lévő emissziós szabályozások ismeretében a Seville 14 literes városi fogyasztása is jónak számított, ami bár nem kevés, de vegyük figyelembe azt is, hogy az akkori DeVille és Fleetwood modellek még mindig bőven 20 liter felett fogyasztottak.

kepernyofoto_2020-07-31_19_40_14.png

Dízelmotoros Cadillac felhozatal a '80-as években. Hátul a bal oldalon már második generációs Seville látható.

1978-ban a Seville egy szintén az Oldsmobile-tól származó, LF9-es típusú 5,7 literes V8-as dízelmotorral is elérhetővé vált, amelyhez ugyanaz a három sebességes automata váltó csatlakozott, mint a benzines modell esetében is. A benzinmotoros változatról többnyire jókat olvastam az amerikai fórumokon. Általánosságban véve elég megbízhatónak tartják, a dízelre viszont sokan panaszkodnak.

kepernyofoto_2020-07-31_19_fotor.png

A Seville több területen is hozott újdonságokat.

A műszakiak terén a Seville több más újdonsággal is szolgált, ilyen volt például az automatikus kiegyenlítő szerkezet, amely elősegítette, hogy bármilyen súlyeloszlásnál egy szintben maradjon az autó. A Seville emellett négy tárcsaféket is kapott, illetve a fejedelmi kényelem érdekében megörökölte a Cadillac limuzinjaiban is alkalmazott kiszélesített átmérőjű lengéscsillapítókat is.

kepernyofoto_2020-07-31_19_50_52.png 

Nehezen fogadta el a publikum, hogy a legkisebb Cadillac a legdrágább.

A Cadillac ugyan a BMW és a Mercedes által elcsábított fiatalabb generációt akarta magához édesgetni a Seville-lel, azonban a paradigmaváltás nem hozott akkora mértékű változásokat, mint amit a General Motors remélt. Sok vásárlót eltántorított a tény, hogy egy relatíve kisméretű Cadillac-ért több pénzt kellett letenni az asztalra, mint az akkor már jól ismert nagyobb modellekért. Nem is beszélve arról, hogy a késői ’70-es években rohamosan csökkenő dollár árfolyam miatt évről évre feljebb kúszott a Seville ára. A megcélozni kívánt fiatalabb vásárlói réteg továbbra is az import márkákat preferálta, ugyanis luxuskategóriában a márkahűség sokkal nagyobb hatással van a vásárlói döntésre, mint funkciók vagy az árcédula. Így akik a Seville-t megelőző években már átpártoltak a BMW-hez vagy a Mercedes-hez, már nem igazán akartak visszaváltani.

kepernyofoto_2020-07-31_20_05_47.png

A Seville leglelkesebb vásárlói az idősebbek voltak.

Egy a Cadillac számára kínos piackutatásból kiderült, hogy a Seville vásárlói közönségének jelentős többségét a magasabb jövedelmi kategóriába tartozó idősebb korosztály tagjai tették ki, akiknek egy olyan autóra volt igényük, amelyben megtalálható volt egy Cadillac minden kényelme és luxusa, de mégis könnyebben lehetett vele parkolni és manőverezni, mint egy közel 6 méter hosszú anyahajóval.

collage_fotor556.jpg

Cadillac Seville: 1976-2004

Még ha nem is az elképzelések szerint alakultak a GM számításai a Seville-lel, a típusra igazolható igény volt, ezért meghagyták a kínálat részeként. 2004-es nyugdíjazásáig a Seville öt generációt élt meg és évtizedeken keresztül a Cadillac egyik legmeghatározóbb modellje volt. 1975-ös megjelenésekor a Seville mind formavilág, mind pedig felszereltség tekintetében belőtte a Cadillac számára azt az irányvonalat, amely végig kísérte a ’70-es évek hátralevő részét és a teljes ’80-as éveket. Egy rendkívül elegáns és stílusos luxusautónak tartom mind a mai napig, és sajnálom, hogy a mai amerikai autóiparban már nyoma sincs annak, amit valaha egy ilyen Cadillac képviselt. A technológia alapvetően jó dolog, de a kifinomult eleganciát, az elsőrangú anyaghasználatot és a fényűző luxust nem lehet informatikával pótolni. Egy klasszikus Cadillac pedig pontosan ezeket testesíti meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://dominikandcars.blog.hu/api/trackback/id/tr4016097748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása