Az X308-as nem csak az utolsó Jaguar, amely még az eredeti filozófia alapján készült, de kapocsként is szolgál a '70-es és a 2000-es évek világai között.
Mindegyük a luxust képviseli, csak másfajta megközelítéssel
A luxus egy olyan fogalom, amit minden nemzet másként definiál, ha autógyártásról van szó. Ugyan a 2000-es évek eleje óta érezhető valamiféle uniformizálódás a luxusautók világában, a ’70-es ’80-as és ’90-es években azonban sokkal élesebb volt az eltérés.
1999-es Cadillac De Ville
Az amerikai luxuscirkálók a hatalmas méreteikkel, kanapékat kenterbeverő üléseikkel és szédületes V8-asaikkal még a luxuspiacon belül is különálló szegmenst képviseltek.
1995-ös Lexus LS400-as
A japánok jellegzetessége a konzervatív irányvonal és a végletekig tartó részletesség. Náluk minden tizedmásodperc előre ki van gondolva és olyan nyugalommal tudnak világszínvonalú innovációkat tálalni a publikumnak, mintha csak ez lenne a legtermészetesebb dolog.
1994-es BMW E38
A németek egyfajta jellegzetes presztízst, technológiát és luxust kínáltak olyan autókban, amik szinte már a szavak szintjén csábították a gazdáikat arra, hogy az autópályák belső sávjában törhessenek utat magunka, elvégre mégis csak ez az ő természetes közegük.
1995-ös Ferrari F512 M
Az olaszok a szenvedély oldaláról ragadják meg a dolgot. Jellegzetes, élénk színek, drámai vonalvezetések, és habár mellékelnek az autóikba rádiót, az többnyire csak felesleges súlytöbbletet képvisel, ugyanis Alpok szerpentinjein autózva a V12-es motorok már önmagukban elég muzsikát nyújtanak.
Na de mi a helyzet a britekkel?
Brit luxusautót birtokolni még az imént felsorolt diverzitásban is diverz dolognak számít. Már a puszta aurájukból sugárzik az előkelőség és a hétköznapi apróságokon való felülemelkedés. Az ember egy ködös reggelen helyet foglal a kényelmes bőrülésben, újtára indul, és még ha tudja is, hogy ott lapul a motorháztető alatt a 6, 8 vagy akár a 12 henger is, nem siet sehová. Mert minek?
1985-ös Jaguar XJ-S
A teát úgyis csak délután 5 órakor tálalják, a sávok közötti őrült módjára való cikázás vagy netán indexelés nélkül bevenni egy kanyart különben sem gentleman-hez méltó dolog. Brit luxusautót vezetni egy sajátos életérzés, szinte már méltónak kell lenni rá.
Jaguar X308
Nincs ez másként a Jaguar XJ 308-as modelljének esetében sem, amely 1997-es bemutatkozására már 5 XJ variációt tudhatott a háta mögött, viszont már csak amiatt is különleges autó, hogy valóságos kapocsként szolgál a ’70-es és a 2000-es évek világai között. Viszont hogy ezt összességében átláthassuk, szükséges némi háttérismeret.
Jaguar XJ Series 3
A Jaguár zászlóshajóját képviselő XJ modell 1968-ban mutatkozott be először. Az első generáción belül három szériát különböztetünk meg, ugyanis ’73-ban és ’79-ben két nagyobb ráncfelvarrást is kapott a modell.
Jaguar XJ40
A második generáció az XJ40-es modellel vette kezdetét, amelynek tervezését már a ’70-es években megkezdték, azonban az üzemanyagválság és az ebből fakadó gazdasági nehézségekből adódóan csak 1986-ban sikerült bemutatni. Az XJ40-es komoly előrelépés volt az elődjeihez képest, ugyanis ekkorra ez a modell már teljesen új padlólemezt kapott, valamint a gyártási technológiák fejlődéséből adódóan csökkent a súly és megnőtt a kasztni merevsége is.
Jaguar X300
1994-ben megérkezett az alapokat tekintve az XJ40-esre épülő, ám ahhoz képest számos ponton fejlettebb X300-as modell, ő viszont csak 3 évig volt gyártásban.
Jaguar X308
1997-ben bemutatkozott a jelen cikk alanyául szolgáló X308-as modell, amely alapokat tekintve még mindig az XJ40-esre épült, a megjelenése néhány finomhangolástól eltekintve azonos volt az X300-assal. A legnagyobb újítás viszont itt már a vadonatúj V8-as motor volt, amely komoly mérföldkő annak tekintetében, hogy az addigi XJ modellek kizárólag V6-os és V12-es motorokat kínáltak.
Személy szerint az X308-ast tartom az XJ-sorozat legjobb iterációjának. Tradicionális Jaguáros formavilág az XJ40-es alapjaira épülve, modern komfortelektronikával és egy kifinomult V8-assal karöltve. Kell ennél több?
Jaguar X350
Habár 2004-től gyártott X350-es is első ránézésre hasonlít az elődmodellekre, viszont az alapjait és a felvonultatott technológiát tekintve már egy teljesen másik autó. Ez volt ugyanis az első Jaguár, ami már teljesen a Ford elképzelései alapján épült, és ez nem feltétlenül jelent rosszat, csak látványosan más mint az elődmodellek. Ezzel szemben az XJ308-asnál látom azt, hogy erre a modellre fejlődött, vagy még inkább virágzott ki mindaz, ami ’86-ban az XJ40-essel elindult.
A '90-es évek legendás nagypályásai
Megjelenését tekintve az X308-as egy kimondottan elegáns és nagyon kifinomult autó. A luxusautókat tekintve személy szerint a ’90-es évek a kedvenc korszakom, nagyon szeretem az akkori letisztult, elegáns és többnyire egyenes vonalvezetésű formavilágokat.
Tökéletesen belepasszol ebbe a korszakba Jaguar elképzelése, ami a kerekformájú ikerfényszóróival üde színfolt az akkori, javarészt szögletesebb, vagy méginkább négyzetesebb irányvonalat képviselő fényszórók között. A vonalvezetés nagyon kifinomult. A négy fényszóró alakjához igazodóan domboruló motorháztető lemezmunkája már önmagában megér egy misét.
A szokottnál hosszabb orr -és farrész ad az egész autónak egyfajta nyúlánk megjelenést, az összképet tekintve viszont markáns és magabiztos a kiállása. Mint mondtam, az X308-as alapvető formavilága azonos a X300-as elődmodellével, a 308-as viszont könnyedén beazonosítható az ovális alakú irányjelzőiről és ködlámpáiról.
Az utastér viszont már még több újdonságot tartogat. Habár az alapokat tekintve még itt is jelen van az XJ40-esnél bevezetett filozófia, a részleteket tekintve viszont sok a szembetűnő változás.
Az addigi hagyományos óracsoportot felváltotta egy süllyesztett, három elemből álló koncepció, ami megegyezik a nem sokkal korábban bemutatkozott XK-modellben látottakkal. A műszerfal vonalvezetése ugyancsak rendkívül kifinomult és tökéletesen harmonizál az autó külsején is látott egyenes, ám bizonyos helyeken ívelt elemeket is alkalmazó filozófiával.
Az anyaghasználat kiváló, a középkonzolt pedig sikerült úgy feltölteni a komfortelektronikát vezérlő gombok és kapcsolók széles garmadájával, hogy az mégis letisztult és funkcionális tudjon maradni. Mint a kor legtöbb luxusautójában, már itt is jelenvoltak az olyan elektronikai finomságok, mint például az esőszenzor, a tempomat vagy a memóriás ülésállítás, azonban sok egyéb mellett az X308-as egyik nagy újítása volt az integrált telefonos kezelőfelület.
Az ikonikus J-gate névre hallgató sebességváltó-kialakítás itt is megtalálható, és jellegzetes megjelenésével nagyon sokat dob az utastér látványán.
Mikor ’89-ben a Toyota berobbant a piacra a Lexus-szal, még a németek is rácsodálkoztak az addig példátlanul finomjárású V8-as motorjára és mivel eladások tekintetében a Jaguar számára is az amerikai piac a legfontosabb terep, úgy döntöttek, hogy a 308-as modelljükkel ők is elindulnak a V8-as szegmensben. Mint említettem, a Jaguar addig a pillanatig 6 és 12 hengeres modellekben utazott, a V8-as terep igényelt a számukra némi előkészületet. A 308-as megtervezésének kezdetén a Ford nem repesett az ötlettől, hogy az alapoktól kezdjenek bele egy vadonatúj V8-as motor kifejlesztésébe és kézenfekvőnek gondolták, hogy a saját, nem sokkal korábban bemutatott, 4.6 literes V8-asukat tegyék az új XJ-modellbe. Szerencsére a Jaguar mérnöki gárdájának sikerült meggyőznie a Fordot, hogy fejlesszenek egy olyan V8-ast, amely kellően kifinomult és finomjárású ahhoz, hogy méltó legyen egy Jaguarhoz.
Ennek eredményeképpen született meg az AJ-V8 kódjelű 8 hengeres motor, amely az X308-as életciklusa alatt háromféle (3.2, 4.0 és 4.0 literes superchargeres) konfigurációban volt elérhető, valamint mindegyik változat esetében az 5 sebességes váltó volt az egyetlen rendelhető opció mindössze azzal a különbséggel, hogy a superchargerrel szerelt modellek a Mercedes 5G-Tronic váltóját kapták meg.
XJ8
A belépőszintet az XJ8-as képviselte, amely, legkönnyebben a krómozott hűtőmaszk-keretről és a matt fekete ablakkeretekről azonosítható be. A brit piacon ezt a modellt 2000-től XJ Executive jelöléssel kezdték forgalmazni.
XJ Sport
A Sport model alapból a 3.2 literes motorral érkezett, az ausztrál és az amerikai piacra exportált példányok viszont a 4 literes motort kapták meg. Ez a változat feszesebb felfüggesztést, sportüléseket és nagyobb, illetve szélesebb kerekeket kapott. Ezt a modellt legkönnyebben színre fújt hűtőmaszk-keretről és a metál szürkére színezett, függőleges rostélyokból álló hűtőrácsáról lehet megismerni, valamint a csomagtartón az XJ Sport jelölés szerepel.
XJ Sovereign
Egy szinttel feljebb a Sovereign variánst találjuk. Ebben a modellben drágább anyagokból készült elemekkel találkozhatunk az utastérben, és legkönnyebben krómozott hűtőmaszk -és ablakkeretekről ismerhetjük meg, valamint a csomagtartón egyedül a Sovereign jelölés szerepel, az XJ pedig egyáltalán nem. Ez a modell 1998-tól megnyújtott tengelytávval is rendelhető volt.
XJR
Az ízig-vérig sportmodell az XJR variáns volt, amely már egy supercharger társaságában kínálta a 4 literes V8-as motort. Ez a modell sportfelfüggesztést, nagyobb és szélesebb kerekeket és matt fekete ablakkereteket kapott. Kivétel volt ez alól az amerikai piac, ugyanis az oda exportált XJR példányok krómozott ablakkereteket kaptak. A Sport modellhez hasonlóan itt is színre fújták a hűtőmaszk-keretet, azonban itt a függőleges rostélyok helyett hálószerű kialakítást kapott a hűtőrács. Az XJR 5.6 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 100-ra, a végsebességét pedig 250-nél korlátozta le az elektronika.
Daimler Super V8
A felhozatalnak itt még mindig nincs vége, ugyanis ott van még a kínálat legtetejét képviselő Daimler Super V8-as is. Ebbe a modellbe az összes elérhető extra belekerült, valamint az XJR-ben található supercharger-es motorral is rendelhető volt. Külön érdekesség, hogy ez a modell az amerikai piacon a Vanden Plas nevet kapta. Mivel az utód X350-es modell fejlesztése során akadtak némi nehézségek a teljesen aluminium kasztni gyártási folyamatainak megszervezését illetően, a 308-as az eredetileg tervezettnél hosszabb ideig maradt gyártásban, egészen 2003-ig.
Jeremy Clarkson és az XJR
Megjelenésekor elismerően nyilatkozott róla minden jelentősebb szaksajtó. A Motor Trend például úgy utalt rá, mint “a brit luxus és az amerikai izom mesteri egyvelege”, illetve “a szmokingba bújt izomautó”. A Top Gear-ből ismert Jeremy Clarkson pedig a leggyorsabb luxusautónak, illetve a luxus, a gyönyör és a teljesítmény csúcspontjának nevezte az XJR-t.
Az X308-as nem véletlenül vált ismertté úgy, mint a valaha volt márka egyik legikonikusabb autója, illetve jó eséllyel ez volt az utolsó Jaguar, amely még az eredeti filozófia alapján készült. A formavilága még ennyi év elteltével is időtálló és még mindig árasztja magából a jó ízlést és az eleganciát. Az őt követő X350-es generáció alapvetően egy remek autó lett, de mint mondtam, itt már sokkal nagyobb ráhatása volt a Fordnak, és érezhetően más szellemiség alatt készült, mint az elődjei.
A Jaguart 2008-ban megvásárolta az indiai származású Tata Motors, aki addig leginkább a kiskategóriás autóiról volt ismert. Az ő égiszük alatt drasztikusan megváltozott a Jaguarok formavilága, egyedül talán korai XJ modellekhez hasonlító hűtőrács emlékeztet valamelyest a régi időkre.
Az X308-as viszont egy minden szempontból ikonikus darab, és komoly mérföldkő a Jaguar márkatörténelmében. Ha olyasvalakinek kellene bemutatni a Jaguarok világát, aki nem jártas a témában, úgy gondolom az X308-as egy kiváló mintapéldány lenne, mivel minden megtalálható benne, amit a Jaguar, mint márka valaha is képviselt.