Négykerekű klasszikusok egy autórajongó szemével!

Dominik & Cars

Dominik & Cars

1969-es Dodge Charger – A Tábornok titkai

2022. április 09. - Kalash Dominik

A Hazárd Megye Lordjai 1979-ben lépett a televíziók képernyőire és nézők millióival ismertette meg a Lee Tábornok névre hallgató Dodge Chargert, amely hét évadon keresztül menekítette ki a Duke fiúkat a Sheriff kezei közül.

kepernyofoto_2022-04-08_16_17_38.png

A '70-es és ’80-as évek valóságos aranykort jelentettek a televíziózás tekintetében. Akkoriban számos, máig legendás televíziós sorozat vonzott milliókat a képernyők elé, ezek legtöbbje pedig hazánkban is igen nagy népszerűségnek örvend. Akkoriban minden széria főhősének megvolt a saját ikonikus autója. Ilyen volt Magnum tűzpiros Ferrarija, Columbo hadnagy ütött-kopott Peugeot-ja, Michael Knight beszélő csodaautója vagy a Hazárd Megye Lordjai legendás Dodge Chargere, amely több autós üldözést látott, mint ahányat meg tudnánk számolni.

kepernyofoto_2022-04-08_16_23_34.png

Az 1979-től '85-ig futó Hazárd Megye Lordjai a Warner Brothers egyik legsikeresebb sorozata volt

1979-re a Warner Brothers stúdióban megszületett az ötlet egy könnyed hangvételű családi sorozatra, amely egyszerre humoros, akciódús és minden korosztály számára fogyasztható. A sorozat a fiktív Hazárd megyében játszódik az amerikai Georgia államban, ahol még nyomokban fellelhetők a Konföderáció kulturális utóhatásai. A sorozat központifiguráit a két unokatestvér, Bo (John Schneider) és Luke (Tom Wopat) Duke alkotják, akik a déli földutakon, mezőkön, de ha a szükség megkívánja, akár leszakadt hidakon keresztül átszáguldva csempésznek pálinkát szerte a megyében. Habár a Duke család tagjait pozitív főhősökként ábrázolja a sorozat, mégis a bögyében vannak Hazárd megye korrupt kiskirályának, Hogg főnöknek, aki hét évadon keresztül küldi az együgyű Roscoe Sheriffet a Duke fiúk nyomába, hogy mindenféle vélt vádak alapján rács mögé dughassa hőseinket. Mivel a Duke fiúk hétköznapjaihoz hozzátartozik, hogy ott villog a sarkukban a sheriff autójának piros-kék fénye, a sorozat alkotói számára kulcskérdés volt, hogy milyen autóba ültessék a srácokat.

kepernyofoto_2022-04-08_16_30_26.png

Az 1969-es Dodge Charger tökéletes választás volt Lee Tábornok szerepére

Ford Mustang? Kicsi. Chevy Nova? Fantáziátlan. Camaro? Túl egyértelmű. Pontiac Trans Am? A Smokey és a Bandita már két évvel korábban elsütötte. Dodge Charger? Méghozzá az 1969-es modellévből? Tökéletes! Igazi amerikai izomautó. Kellően karakteres, erős, gyors és kitűnően mutat a képernyőn. Kellene rá egy jellegzetes festés is, valami igazán egyedi szín. Adjunk neki nevet is, tegyük nem csak a sorozaton belül, de még a filmes autók között is valódi egyéniséggé.

kepernyofoto_2022-04-08_16_33_19.png

Kulisszák mögött: Lee Tábornok hamarosan elnyeri ikonikus külsejét

Valahogy így képzelem el a gondolatmenetet, amely alapján megszületett a narancssárga színűre festett, két oldalán 01-es számozást, tetején pedig konföderációs zászlót viselő Dodoge Charger, amit, akarom mondani, akit az amerikai polgárháborús hadvezér után Lee Tábornok névre kereszteltek a sorozat készítői. A végeredmény? Siker, szenzáció, autólegenda és onnantól kezdve a Charger neve egybefont a sorozattal. Na de ne szaladjunk ennyire előre.

kepernyofoto_2022-04-08_16_36_15.png

Lee Tábornok végleges külseje tagadhatatlanul ikonikus lett már a legelső pillanattól kezdve. Színnek a General Motors 70-es kóddal ellátott Flame Red nevű, erősen narancssárgás árnyalatú festést kapta. Mindkét oldalára egy-egy nyolcszögletű, fehér peremű és fekete alapú 01-es versenyszámozás került, tetejére pedig az amerikai polgárháborúból ismert konföderációs zászló, melynek mindkét oldalán ott szerepelt a General Lee felirat. A hűtőmaszk elé került egy ütköző, amelynek konkrét funkciója sosem volt a sorozatban, viszont mégis egy olyan megjelenést kölcsönöz a Tábornoknak, ami nélkül ma már nem is tudnánk elképzelni.

kepernyofoto_2022-04-08_16_39_18.png

A hátsó szélvédő mögé egy CB-rádióantenna került, ugyanis az epizódok során rendszeresen kommunikáltak egymással CB-n keresztül a szereplők. A Tábornok lábbelijeiként az American Racing Vector névre hallgató 10 küllős, turbina-stílusú 14, illetve esetenként 15 collos felnik szolgáltak.

kepernyofoto_2022-04-08_16_44_52.png

Versenyautóhoz híven Lee Tábornok ajtói behegesztésre kerültek, így az ablakokon keresztül történt a ki- és beszállás

Lee Tábornok további jellegzetességei voltak a behegesztett ajtók. A sorozatban érintőlegesen említésre kerül, hogy a versenyautók ajtajait biztonsági okokból be szokták hegeszteni, ezért akárcsak a NASCAR autók esetében, itt is az ablakokon keresztül volt lehetséges a be- és kiszállás mind a sofőr, mind pedig az utas oldalán. A duda a 12 ütemből álló „Dixie” dallamot játszotta, amely a Tábornok egyik legismertebb jellemvonása mind a mai napig.

kepernyofoto_2022-04-08_16_48_00.png

Klónk háborúja: Lee Tábornoknak több mint 300 dublőre volt

A sorozat jellegzetes elemei voltak a javarészt ugratásokból álló kaszkadőrmutatványok, így a produkció hét évig tartó gyártási időszaka alatt hozzávetőlegesen 309 Dodge Charger került felhasználásra, melyek közül 23 példány maradt meg az utókornak. Mivel a sorozat kezdetén a ’69-es Charger egy viszonylag könnyen hozzáférhető tíz éves használtautó volt, a stúdió számára nem volt nehéz utánpótlást szerezni belőle, azonban a széria népszerűvé válásával igen hamar fordult a kocka.

kepernyofoto_2022-04-08_16_51_27.png

A kaszkadőrmutatványok során a legtöbb Charger totálkárosra tört, ezért idővel egyre nehezebb volt utánpótlást szerezni belőlük

A modell kultikussá válásával és a fellelhető példányok folyamatos ritkulásával megnőtt a ’69-es Chargerek piaci értéke, így akinek már volt egy, az nem szívesen vált volna meg tőle. Egy bizonyos pont után a stúdió már légifelderítőket is küldött, akik a magasból nézve kutakodtak a bontók eldugott zegzugaiban megbúvó Chargerek után felvásárlás céljából. A ’69-es évjáratú modellek ritkulásával a nagyrészt azonos megjelenésű, ám orrban és farban különböző ’68-as Chargereket is elkezdte felvásárolni a Warner Brothers, amelyeket a ’69-es modellel megegyezőre alakíttatott át.

kepernyofoto_2022-04-08_16_55_30.png

Magasból szép az élet - a sorozat jellegzetességei voltak a látványos autós mutatványok

Emlékeztek még a CGI előtti időkre, amikor a kaszkadőrmutatványok még valódik voltak? Mivel a Charger meglehetősen orrnehéz, az ugratási jelenetek előtt többszáz kilogrammos betontömböket helyeztek el a kaszkadőrautók csomagtartóiba a technikusok, hogy ellensúlyozhassák az orral előre történő földbecsapódás mértékét.

collage1_2.jpg

Ami az epizódból kimaradt: Jack Gill kaszkadőr elégedetten pózol a Tábornokkal, miután keresztül repült egy pajtán

A későbbi epizódok során a technikusok még a kaszkadőrautók elejét is megemelték, hogy azt ne érje súrlódás, mikor az autó nagy sebességgel felhajt a rámpára, mivel olyankor a sebesség is drasztikusan lecsökkent. A kaszkadőrsofőrök elmondásaik szerint élvezték az ugratásokkal együtt járó repülést, azonban a földet érést már kevésbé szerették.

collage_2.jpg

Képkockánként visszanézve a mutatványokat hamar lelepleződik, hogy a landolások nem minden esetben voltak zökkenőmentesek

Hiába voltak az ugratásra szánt autók farai betonnal ellensúlyozva, a földet érés szöge és ereje még ennek ellenére is igen kiszámíthatatlan volt. Az ugratási jeleneteket képkockánként visszanézve jól látszik, hogy landoláskor az autók vázszerkezetei meghajlottak, ez pedig egyenes utat jelentett roncstelepre, legalábbis kezdetben. Az egyre ritkuló Charger felhozatalból kifolyólag a későbbi évadokban már nem zúzták be a kaszkadőrautókat egyetlen ugratás után, hanem a rendbehozatalt követően addig alkalmazták őket újra és újra, amíg végképp használhatatlanná nem váltak.

kepernyofoto_2022-04-08_17_13_51.png

Kulisszák mögött: bevetésen a Tábornok miniatűr változata

Epizódonként átlagosan legalább egy, hanem két Charger került elpusztításra, és mivel egyre fogyott a fellelhető autók száma, a hatodik évadra a valódi kaszkadőrmutatványokat felváltották a terepasztalon felvett autós jelenetek, amelyek 1:8-as méretaránnyal készültek és távirányítással voltak vezérelhetők. Mivel a miniatűrös megoldást sokan kifogásolták még a sorozat főszereplői közül is, egy idő után ezt is elhagyták, így bizonyos jelenetekben a korábbi epizódokban szereplő archív ugratási felvételek kerültek bevágásra.

kepernyofoto_2022-04-08_17_32_02.png

Kulisszák mögött: eleinte nem minden esetben volt konzisztens a Chargerek színárnyalata

A Chargerek Lee Tábornokká alakíttatását a sorozat negyedik évadjáig egy a stúdiótól független cégnek szervezte ki a Warner Brothers, a végeredmény azonban nem minden esetben volt egységes. A különböző jelenetek során használt Lee Tábornokok ugyanis rendre eltértek egymástól akár a színárnyalatot, a belső kárpitot vagy a bukókeretet illetően.

kepernyofoto_2022-04-08_17_28_23.png

A C-oszlop alatti krómozott díszlécek árulkodnak róla, hogy ez a példány eredetileg vászontetős modell volt

Az éles szemű nézők számára az is nyilvánvaló volt, hogy a Lee Tábornokká alakított Chargerek közül eredetileg melyik volt vászontetős és melyik nem. A vászonborítású tetővel szerelt Chargerek különös ismertető jegye volt a C-oszlop alatt futó krómozott díszléc. Az ilyen autóknál a Lee Tábornokká való átalakítás során eltávolították a vászonborítást, az alatta lévő fémet színre fújták, a díszlécet azonban akár figyelmetlenségből, akár más okból kifolyólag meghagyták, így még látványosabb volt a turpisság a Chargerek csereberélését illetően.

kepernyofoto_2022-04-08_17_27_56.png

A korai epizódokban még voltak tolatólámpái a Tábornoknak

Hasonló volt a helyzet tolatólámpákat illetően is, amelyek a ’68-as modelleken a hátsólámpák közé volt beékelve, a ’69-es modellévre viszont leköltöztették őket a hátsó lökhárító alá. Különösen a korai epizódokban volt visszatérő jelenségek Lee Tábornok jelenetenként eltűnő majd újra megjelenő tolatólámpái, attól függően, hogy egy sztenderd ’69-es Chargert használtak-e épp a készítők vagy egy ’69-essé kozmetikázott ’68-as modellt, amelynek esetében már nem fordítottak figyelmet a tolatólámpáka az átalakítás során. ’83-tól mint minden mást, ezt is uniformizálták a készítők, innentől kezdve pedig Lee Tábornokról végleg eltűntek a tolatólámpák.

kepernyofoto_2022-04-08_17_21_18.png

Kulisszák mögött: megérkeznek a Chargerek a forgatásra

1983-ra a sorozat népszerűsége elérte a csúcspontot, egyedül a Dallas tudta megelőzni a nézettségi listán. A stúdiót elözönlötték a főszereplőknek címzett rajongói levelek, amelyek közül meglehetősen sok jutott Lee Tábornoknak is. Ilyen népszerűség mellett a Warner Brothers már nem engedhette meg magának, hogy felemások legyenek az egyes jelenetekhez használt Lee Tárbornokok, ezért a Chargerek átalakítását házon belülre helyeztette, és ezúttal minden egyes példány komoly előírások szerint került átalakításra, különösen a színárnyalatot illetően.

kepernyofoto_2022-04-09_8_59_43.png

A kétkerekes mutatványokhoz a 318-as motorral szerelt Chargereket használták, mivel kisebb volt a súlyuk

A sorozat leforgása alatt többféle motorokkal szerelt Chargereket használtak a készítők, melyek között volt 318-as, 383-as és 440 CID V8-as. A közeli felvételekhez a 383-as motorral szerelt Chargereket alkalmazták, azonban az olyan kaszkadőrmutatványoknál, ahol Lee Tábornok valamelyik két oldalsó kerekén halad, miközben a másik kettő a levegőben van, a 318-as motorral szerelt darabok kerültek bevetésre, mivel azok súlyra könnyebbek voltak.

kepernyofoto_2022-04-09_9_08_32.png

Egy 70 méteres ugratáshoz bizony kellett a nagy nyomaték

Az ugratásokhoz használt kaszkadőrautóknál kiemelt fontosságú volt a teljesítmény, ezért azok esetében a 440-es motorokat használták, melyek 350 lóerőre és 650 Nm nyomatékra voltak képesek. A korai epizódokban hallható hangeffektek arra engedtek következtetni, hogy Lee Tábornok kéziváltós volt, azonban ez csak néhány autó esetében volt igaz. A sorozat ideje alatt felhasznált Chargerek többsége egy háromsebességes 727-es TorqueFlite automataváltóval rendelkezett.

kepernyofoto_2022-04-09_9_55_45.png

Újra együtt az unokatestvérek

A sorozat eredeti szereplői gárdája 1997-ben és 2000-ben újra összeállít két tévéfilm erejéig. Mindkét film kellemes nosztalgikus hangulattal bír és szívet melengető érzés a Tábornokok újra száguldani látni.

kepernyofoto_2022-04-08_17_48_43.png

A 2005-ös filmfeldolgozás alapvetően jópofa volt, de az eredeti sorozat rajongói kevésbé szerették

A sorozatot Sean William Scott és Johnny Knoxville főszereplésével 2005-ben rebootolták egy mozifilm formájában. A korai 2000-es évek vígjátékaira jellemzően és a két főszereplő korábbi filmes munkásságából adódóan a mozi humorszintje valahol félúton volt az Amerikai Pite és a Jackass között, ezért az eredeti sorozat rajongói, illetve a Bo-t és Luke-ot eredetileg megformáló John Schneider és Tom Wopat szerint a feldolgozás felért egy inzultussal és nyomokban sem tartalmazta a sorozat családbarát, könnyed humorát.

kepernyofoto_2022-04-08_17_50_01.png

Ütött-kopott Tábornok a film elején

Ettől függetlenül akárcsak a sorozat, ugyanúgy a film esetében is kulcsszerepe volt Lee Tábornoknak, azonban a sorozatban megismert formájához képest módosult rajta néhány apróság. A film elején viszonylag leharcolt állapotban jelenik meg a Tábornok. A narancssárga fényezés fakó és kopottas, a 01-es felirat tipográfiája eltér a sorozatban látotthoz képest, lemezfelniken gurul, a zászló hiányzik a tetőről, az utastér kárpitja pedig bézs helyett fekete. A történet szerint a Tábornokot alaposan megrongálják Hogg főnök (Burt Reynolds) emberei, ezért teljesen fel kell újítani. Ekkor nyeri el végleges formáját, amely már sokkal közelebb áll a sorozatban szereplő autóhoz.

kepernyofoto_2022-04-08_17_57_19.png

A moziváltozat második felére a Tábornok elnyerte végleges külsejét

Habár itt is narancssárga fényezést kapott a Tábornok, az árnyalat és a színkód más volt. Az eredeti Flame Red helyett a Big Bad Orange fantázianevű festést kapta, illetve a gumik külső szélein termékelhelyezés célzattal megjelent jól olvasható, fehér betűkkel a BF Goodrich Radial T/A felirat.

kepernyofoto_2022-04-08_21_30_52.png

A mozifilm elég megosztó lett, de mindenképp a javára kell írni a vérprofi és mindenekfelett valódi autós jeleneteket

Az utasteret illetően a tetőkárpit fekete lett az eredeti bézzsel ellentétben, a gyári kormánykereket felváltotta egy háromküllős Grant fakormány, az eredeti rádióegység helyére bekerült egy CD-s magnó is, illetve a történet szerint a 383-as motort egy 426-os Hemi váltotta fel. Akárcsak a sorozatban, a film forgatása során is felhasználásra kerültek ’68-as évjáratú Chargerek, illetve sikerült néhány ’70-es modellt is ’69-essé alakítaniuk a technikusoknak. A 2005-ös mozifilm készítése során körülbelül 24 darab 1968 és ’70-es évjárat közötti Chargert alkalmaztak.

kepernyofoto_2022-04-08_21_33_50.png

A 2007-es tévéfilm kicsit bugyuta lett, nem is aratott nagy sikert

2007-ben egy tévéfilm formájában ismét új színészek öltötték magukra Bo (Jonathan Bennett) és Luke (Randy Wayne) szerepét. Az itt szereplő Chargerek lényegében teljesen azonos voltak a 2005-ös mozifilmben szereplő darabokkal, mivel sokat újrafelhasználtak közülök. Az egyetlen érdemi különbség az volt, hogy az utasoldali ajtó szabadon nyílt és csukódott, egyedül a vezetőoldalit hegesztették be.

kepernyofoto_2022-04-08_21_41_19.png

A polgárháborús zászló az utóbbi években egyre többeket kezdett zavarni

A ’90-esévek második felétől kezdve egészen napjainkig is kitartó, egyre élesebb kritikák kezdték érni a sorozatot, ugyanis sokak szerint a Tábornok tetejére festett konföderációs zászló politikailag inkorrekt, rasszista, illetve a rabszolgatartás szimbóluma, ezért a Hazárd Megye Lordjait be kell tiltani. A zászló körüli botrány miatt a CBS 2015-ben levette a műsoráról a sorozatot.

kepernyofoto_2022-04-08_21_54_02.png

2014-ben a Duke fiúk újra összeálltak egy reklámfilm erejéig

A sorozat rajongói és az eredeti főszereplők rendíthetetlenül kiálltak a sorozat mellett, ugyanis a széria egyáltalán nem tartalmaz semmilyen rasszizmusra utaló jelet és minden egyes epizód egy idealista, családbarát világot mutat be, ahol a jó mindig győzedelmeskedik a rossz felett. Álláspontjukban különösen hangsúlyozták, hogy a konföderációs zászlónak semmi köze a rabszolgatartáshoz és kizárólag a déli kultúra egyik szimbóluma.

kepernyofoto_2022-04-09_10.png

TV újság 1979-ből

Lee Tábornok nem csak önmagában legenda, de a Dodge Chargert mint autót is kultikussá tette. A széria 1985-ös végetérését követően robbanásszerűen megugrott a sorozatban látott autó replikáinak száma, és azóta is folyamatosak a Hazárd Megye Lordjai tematikájú rajongói találkozók, ahol százával jelennek meg a Lee Tábornokok és a sorozat egyéb jellegzetességei. Az autónak máig hatalmas kultusza van és annak idején gyerekek millió álmodoztak arról, hogy egyszer a Tábornok volánja mögött ülve ugrathassanak át leszakadt hidak felett Amerika déli államainak legszebb tájain, ez alól pedig jelen sorok írója sem volt kivétel, amikor talán 1998 vagy ’99 tájékán először pillantotta meg a narancssárga Dodge Chargert a tévéképernyőn. A Hazárd Megye Lordjai még ma is remek sorozat és igazi nosztalgikus betekintést nyújt a '80-as évek vidéki Amerikájába.

A bejegyzés trackback címe:

https://dominikandcars.blog.hu/api/trackback/id/tr6517800895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

theman 2022.04.10. 17:01:55

Nagyon szuper írás!

Troppauer_Hümér 2022.04.10. 17:25:18

A cancel culture elsöpörte ezt is. A Forza Horizon 4-ben egyik hétről a másikra végleges kitiltás járt a játékból ha valaki konföderációs zászlós festéssel versenyzett online a Chargerrel.

mükkemakk 2022.04.10. 17:49:55

Na ne, ez a kitiltás mekkora ökörség.

CSOKKI MÁLNA 2022.04.10. 18:37:59

@Troppauer_Hümér: Arról nem is beszélve , hogy az északi katonák sem voltak túl civilizáltak, ha réti négert fogtak. Pl. Savannah hadjárat.

Fredddy 2022.04.10. 19:24:19

Jó cikk! Egy ilyen ugratás akkor is kicsinálja a kocsit, ha szemre még egyben van utána.

A Konföderációnak egyébként sose volt ez a zászlaja. Hivatalos állami lobogóból hármat is elfogyasztott az alatt az 5 év alatt, de ez nem volt köztük, ez a katonai zászló volt, abból is a ritkább fajta, mert általában négyszög alakú volt. A veterántalálkozókon viszont ezeket a katonai zászlókat lobogtatták, ezért lett ez a déli nosztalgia jelképe.

+Johnny Cash:
www.youtube.com/watch?v=w0m0hTrtlWM
süti beállítások módosítása