Négykerekű klasszikusok egy autórajongó szemével!

Dominik & Cars

Dominik & Cars

BMW E65 - Az autó, amelyik mindent megváltoztatott!

2023. február 27. - Kalash Dominik

Az E65-ös 7-es széria vízválasztó volt a BMW márkatörténelmében és még húsz évvel később is számtalan kritika éri.

kepernyofoto_2023-02-24_10_19_22.png

2001-ben a BMW új generációba léptette a 7-es szériát, ami még több, mint 20 év elteltével is rengeteg kritikát kap. Ezek közül valami jogos, valami nem és van, ami vitatható. Egy dolog viszont biztos: ez volt az az autó, amelyik mindent megváltoztatott. Na de hogyan is kezdődött mindez?

kepernyofoto_2022-07-09_14_03_27.jpg

Az 1994 és 2001 között gyártott E38-as 7-es sorozat még mindig időtálló

Az ezredforduló tájékán az világ változások előtt állt. Abban az időben mindent áthatott a mobiltelefon és az informatikai aranyláz így hát nyilvánvaló volt: az autóiparban is elérkezett egy újabb forradalom ideje. Néhány évvel korábban a Mercedes már elindult ebbe az irányba az S-osztállyal és egy elektronikai tekintetben olyan kifinomult autót tett le az asztalra, amilyet azelőtt még nem látott a világ. Habár a ’90-es éveket felölelő E38-as 7-es BMW még ma is a valaha volt egyik legtökéletesebb autónak tekinthető, a BMW-nél tudták, hogy a 2000-es évekre még nagyobbat kell dobbantaniuk.

kepernyofoto_2023-02-24_10_26_24.png

Chris Bangle 1999-től 2009-ig volt a BMW Vezető Tervezője

Az következő generációs 7-es fejlesztését már 1996-ban megkezdték a BMW mérnökei és az E65-ös kódnevet kapta. A formaterv megálmodását az amerikai Chris Bangle-re bízták, aki habár korábban már közreműködött bizonyos BMW-modellek tervezésén, ez volt az első alkalom, hogy teljesen szabad kezet kapott.

kepernyofoto_2023-02-24_11_41_31.png

Az E65-ös felrúgott mindent, amit a BMW azelőtt képviselt

Öt év fejlesztés után, az új 7-est 2001. szeptemberében tárták a nagyérdemű elé, a Frankfurti Autószalonon. A fogadtatása pedig… Hát nem volt pozitív, és akkor még finoman fogalmaztam. Az E38-as letisztult vonalai után a közönséget sokkhatásként érte a radikálisan új formaterv, amely eltért mindentől, amit azelőtt egy BMW-n látni lehetett.

kepernyofoto_2023-02-24_11_43_26.png

A jellegzetes farrész még ma is sok vita tárgyát képezi

A legtöbb támadás az autó farát érte, és az internetes fórumokon azóta is él még a “Bangle Butt”, vagyis “Bangle-fenék” gúnynév. Ami leginkább feltűnik rajta, az az, hogy a lemezek nincsenek egy síkban és az egészről az a benyomása az embernek, hogy az autó farán két dizájner csapat dolgozott párhuzamosan, akik egyszer sem ültek le konzultálni egymással.

kepernyofoto_2023-02-24_10_29_27.png

Az E65-ös egy korai koncepciója, "fastback" stílusban

A valóság azonban ennél kevésbé drámai: az elmondások szerint, a fejlesztés még egy nagyon korai szakaszában a fastback stílus volt az irányvonal, ezt azonban később elvetették, a végeredmény pedig egy furcsa átmenet lett a szedán és a kupé között.

kepernyofoto_2023-02-24_11_45_22.png

A 20 évvel ezelőtt sokkolónak számító vonal vezetés csak napjainkra kezdett beérni

Napjainkra már úgy, ahogy megemésztette a nép, a többség viszont még így is vagy imádja, vagy utálja. Annyi viszont biztos: 2001-ben nagyon megrémült tőle a nép. Összességében nézve egy nagyon karakteres autóról van szó, viszont hogy ez pozitív vagy negatív értelemben értendő, mindenki döntse el magában.

kepernyofoto_2023-02-24_11_46_56.png

Az E65-ös még ma is jókora bálna

Méreteit tekintve az E65-ös hosszabb, szélesebb és magasabb lett mint az elődje, viszont még ennek ellenére is csak 15 kilóval lett nehezebb nála. Az alapméret mellett elérhető volt Long, azaz megnyújtott tengelytávú változatban is, amely a hátulsó lábtér esetében kínált plusz 14 centit.

kepernyofoto_2023-02-24_11_49_32.png

A hetedik mennyország - luxus a köbön

Utasteret illetően az E65-öst ugyancsak felemásan fogadta a sajtó és a publikum. Az anyaghasználat kimagasló volt, tehát a kényelemre és a helykínálatra nem lehetett panasz. Ilyen szempontból az E65-ös 7-es BMW-hez méltóan fejedelmi volt.

kepernyofoto_2023-02-24_11_51_01.png

A belső ugyanolyan formabontó volt, mint a külső

A gondok sokkal inkább a műszerfal környékén kezdődtek. Az egy dolog, hogy a hagyományos BMW-s tradícióval szakítva a műszerfal itt már nem ível a sofőr felé, azt viszont még jobban nehezményezte a nép, hogy a váltó a kormány mellé került, valamint addig soha nem látott módon, a kézifék is elektromos lett, amit egy gombbal kellett működtetni. Na de ez még mindig csak a jéghegy csúcsa.

kepernyofoto_2023-02-24_10_54_44.png

Az iDrive rendszert is nehezen szokta meg a publikum

Ami igazán fejfájást okozott a népnek, az nem más, mint az iDrive névre hallgató központi rendszer, amit egy a középső kartámasz elé helyezett, forgatható kapcsolóval lehetett vezérelni. Hogy a BMW mérnökei minél több helyet felszabadítsanak a műszerfalon, a rádiót és a klímát érintő legalapvetőbb dolgok kivételével, szinte az autó minden funkcióját ebbe a rendszerbe integrálták.

kepernyofoto_2023-02-24_10_41_20.png

Funkciók garmadája, egy rendkívül komplex menürendszerbe integrálva

Ha az ember válogatni szeretett volna az előre beállított rádióállomások közül vagy finomhangolni szerette volna a klímát, az az iDrive-ban tudta megtenni és több lépcsős menüpontokon kellett keresztül lépnie, mire megtalálta a kívánt beállítást. Napjainkra ez ma már ugyancsak nem tűnik túl nagy újdonságnak, 2002-ben viszont attól volt hangos az autós sajtó, hogy az emberek egyszerűen képtelenek kiigazodni rajta. Egy 2002-es cikk szerint a német tesztelőknek 28 percbe telt beállítani hogy hideg levegő áramoljon az utas lábára. 

kepernyofoto_2023-02-24_11_55_25.png

A fejedelmi komfort mellett a sportosság érzet sem maradt el

7-es BMW-hez híven, a menetkomfortra viszont nem lehet panasz. A kormányzása is precíz, valamint BMW-ről lévén szó, a sportosság érzet itt is jelen van, ami egy öt méter hosszú, kéttonnás autó esetében lenyűgöző mérnöki teljesítmény.

kepernyofoto_2023-02-24_11_04_24.png

Az E65-ös biztonság tekintetében is rendkívül fejlett volt

Mivel megjelenésének idején az E65-ös volt az egyik legfejlettebb, ha nem a legfejlettebb zászlóshajó, a biztonságérzet ugyancsak magától értetődő. A négycsatornás ABS, az elektronikus fékerő-elosztás és a minden irányból érkező becsapódások ellen védő légzsákok mellett számtalan szenzor gondoskodott az utasok biztonságáról, emellett pedig a kasztni is kellően masszív.

kepernyofoto_2023-02-24_11_07_21.png

Teljes valójában az N73B60-as kódjelű, 6 literes, V12-es motor

Motorokat illetően sorhatos, V8-as és V12-es konfigurációkat kínál a felhozatal, illetve a benzines és dízel modellek mellett elérhető volt egy hydrogén hajtású kivitel is. A sorhatosokból és a dízelekből Amerikának egyáltalán nem jutott, ők csak a V8-asok és a V12-es kivitel közül választhattak. A csúcsot a 6 literes, V12-es motorral szerelt, 760-as képviselte, ami az amerikai fórumok szerint meglepő módon valamivel még megbízhatóbb is volt, mint a nekik exportált V8-asok.

kepernyofoto_2023-02-24_11_11_10.png

A sebességváltó a kormánykerék jobboldalára került

Sebességváltót illetően mindegyik motor esetében egy hatfokozatú automata volt az egyetlen opció, viszont a a felhasznált váltótípusok motoronként eltérőek voltak. A fokozatok között a kormányon lévő gombok segítségével lehetett léptetni.

kepernyofoto_2023-02-24_12_02_00.png

A ráncfelvarrott modell már egy fokkal visszafogottabb volt

2005-ben ráncfelvarrást kapott az E65-ös, amelynek során látványosan átdolgozták az uató orrát és farát. Mivel 2001-es megjelenésekor az első szériát túlságosan drasztikusnak ítélte meg a publikum, a másodikat már sokkal konzervatívabbá tették, ettől függetlenül a “Bangle-fenék” gúnynév egy életre összefonódott a típussal. Az iDrive kezelőfelületét ugyancsak egyszerűbbe tették, valamint a grafikai elemeken is finomítottak egy kicsit.

kepernyofoto_2023-02-24_11_16_40.png

A hidrogénhajtású kiadás egy ígéretes, ám rendkívül összetett koncepciónak bizonyult

A faceliftet követően, limitált példányszámban, hidrogén hajtású kivitelben is kapható volt az E65-ös. Ez a modell a 6 literes, V12-es motorjaira épült, ami egy benzin és hidrogén felhasználásából létrejövő, bivalens hajtást kapott. Ezt típust egy 170 literes, szuper hőszigetelt tankkal szerelték fel, amely álló helyzetben -253 fokra lehűtve tárolja a folyékony hidrogént, 5 bar nyomáson.

kepernyofoto_2023-02-24_11_18_44.png

Az F01-es habár visszafogottabb, mégis kevésbe lett emlékezetes, mint az E65-ös

Az E65-ös végül 2008-ban nyugdíjazták, a helyét pedig a látványosan visszafogottabb külsejű F01-es modell vette át. A típus megítélése még 20 év elteltével is kérdéses, egyrészről a formája, másrészről pedig a fenntartásából kifolyólag. Hogy mennyire megbízható, annak a részleteibe most nem mennék bele, mivel személyes tapasztalatom nincsen a fenntartásával kapcsolatban, anélkül pedig nem akarok ítéletet mondani. Viszont…

kepernyofoto_2023-02-24_11_28_53.png

Bonyolult felfüggesztés, komplex elektronika - az E65-ös sok törődést igényelt, ami a ráfordított anyagiakban nyilvánult meg leginkább

...ha megnézünk az E65-ösről néhány használttesztet és elmerülünk egy kicsit a BMW-s fórumokban, láthatjuk, hogy ez típus egy olyan autóként van beskatulyázva, mint amivel elég nehéz, jobban mondva, KÖLTSÉGES dolog együtt élni. Ennek az egyik oka az, hogy mivel hihetetlenül nagy ugrás volt az elődjeihez képest, teljesen másként kellett vele együtt élni, mint azelőtt bármelyik BMW-vel, erre pedig még nem volt felkészülve a világ. A benne lévő technika elképesztően bonyolult és kiforratlan volt, méghozzá olyan szinten, hogy a tulajok állításai szerint még a márkaszervizekben dolgozókat is megizzasztotta.

kepernyofoto_2023-02-24_11_30_12.png

Az E65-ös alkatrészeiért még ma is kemény összegeket kell letennünk az asztalra

Mivel a fenntartása már újkorában, még BMW-s viszonylatban is költséges volt, nagyon sokan akartak szabadulni tőle, méghozzá sietve. Ez a tendencia pedig csak még lejjebb tolta az autó használtpiaci értékét, ezért nagyon sok példány került olyan második, harmadik vagy esetleg negyedik tulajdonoshoz, akinek már végképp nem voltak meg a lehetőségei a szakszerű fenntartásra, ez pedig csak még tovább rontotta az autók állapotát.

kepernyofoto_2023-02-24_11_21_00_1.png

Egy lelakott példányért már fillérekért hozzá lehet jutni, de az már a gazdasági totálkár kategória

Napjainkra már egy millió forint alatt hozzá lehet jutni egy benzines 745-öshoz, ami az átlagosan 25 millió forint körüli listaárhoz képest, inflációval kalkulálva hozzávetőlegesen 99 százalékos értékvesztés a 20 év alatt, ha a mostani kínálat legalját nézzük. Viszont!

kepernyofoto_2023-02-24_11_33_25.png

A gyári állapotban fennmaradt példányok értéke viszont évről évre feljebb kúszik

A keveset futott, patika állapotú, jellemzően nagyobb motorokkal szerelt darabokért már szép pénzeket kérnek, ami arra enged következtetni, hogy néhány év múlva ez a típus klasszikussá fog érni, méghozzá jogosan.

kepernyofoto_2022-07-09_14_58_29.png

Az E65-ösig meglehetősen egyenletes volt a 7-es fejlődési útja

Mikor 2001-ben megjelent, lesokkolta a világot. Ha megnézzük az előtte lévő 7-eseket, látszik rajtuk egyfajta természetes evolúció, ahogy egyik keletkezik a másikból. Az E65-ös viszont egy az egyben átugrotta az elődjeinél látott fejlődési ívet és hirtelen olyan volt, mintha egy másik világból jött volna.

kepernyofoto_2023-02-24_12_10_28.png

Néhány év múlva klasszikusként fogjuk emlegetni

A formája még ma is ízlés kérdése és mostanra látszik beérni. Habár személy szerint a BMW rajongók konzervatív táborába tartozom, a faceliftes E65-öst még mindig esztétikusnak tartom. A 7-es sorozat 2022-ben lépett be a 7. generációba és talán még jobban sokkolta a népet, mint a jelen videó alanya 2001-ben. Az E65-öst viszont lehet szeretni vagy utálni, de igazi mérföldkőnek számít a BMW történelmében, ugyanis ezzel a modellel lépett át a márka az új évezredbe. Ez volt az az autó, ami MINDENT megváltozatott.

A bejegyzés trackback címe:

https://dominikandcars.blog.hu/api/trackback/id/tr7418057262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Negrogo 2023.02.28. 10:18:34

"legtöbb támadás az autó farát érte" Erte az elejet is. :) Amugy szerintem a facelift, LCI valtozat 2005 utan mar valalhatoan, sot, szerintem jol nezett ki. Ujabb verzios iDrive, stb. De az elod E38-hoz kepest megbizhatatlanabb uzem es a tobb torodest igenylo, aka rosszabb anyagminoseg (ami jellemzo az E63,E60, so-so az E90-re is) bearazta a modelt. Ez a tipus nyilvanvaloan az amerikai piacra (kinai) keszult. Es lehet tobbet adtak el belole igy szamokban merve sikeres modell volt csak epp pont a kemenymagot vesztettek el a vasarlok kozt. Teljesen mas vasarlo kozonsege lett a BMW-nek 2001 utan (rip E38). Vagy E31 ami 1999-ig ment. De legyen 2003-2006. Utolso E39, E46. Az utolso igazi bmw kozhely nem veletlen alakult ki ezekre.

Kalash Dominik 2023.02.28. 11:07:08

@Negrogo: Igen, ebből a szériából még a hibái ellenére is többet adtak el, mint az előző generációs 7-esekből. Mikor megjelent az első széria, tetszett, bár nem tudom, ebben mennyire játszott szerepet az, hogy gyerek voltam akkoriban... :) Az LCI változatot viszont, ha csak kizárólag az esztétikát nézzük, még ma is elfogadnám, szerintem az kifejezetten elegáns lett. Ennek ellenére sosem merném bevállalni, mert egy pillanat alatt bele lehet vele csúszni a gazdasági totálkár kategóriába.

Ez az "utolsó BMW közhely" egyébként tényleg jogos, mert - tapasztalataim szerint, legalábbis - ég és föld a különbség a régi, illetve az újabb modellek között. Még valamikor '95 tájékán vettünk újonnan egy E34-es automata 520i-t, már a Vanos motorral. Imádtuk, a világból kiment. Igaz, egyszer megállt a napfénytető félúton, de akkor már 10 éves elmúlt az autó. Ezt leszámítva viszont a kopó- és fogyó alkatrészek időszakos cseréjétől eltekintve komolyabb teendő sosem volt vele, igaz, vigyáztunk is rá.

Később aztán vettünk mellé egy 30 ezer kilométert futott, E60-as 525i-t, abból is még pont a facelift előttit. A menetkomfortra elismerem, egy rossz szavunk sem lehetett, de a három év alatt, amíg megvolt, sokkal több fejfájást okozott, mint az E34-es a húsz év alatt összesen. Lehet, csak pechesek voltunk és biztos vagyok benne, hogy van pozitív ellenpélda, ettől függetlenül a BMW-s fórumokat olvasva még ma is azt látom, hogy sokan küzdenek az E38/ E39 után érkező modellekkel.

Negrogo 2023.02.28. 18:18:09

@Kalash Dominik: Nalam az E39 nem veletlen maradt meg, 15 eve hajtom. 28i M sport sedan, manual. Gyari faceliftre megcsinalva. Bar kellett ra koltenem nem keveset 300e km es 18 eves kora utan fokent mar, de treleren 1x volt az auto vizpumpa tores okan. Oda is labon alltam fel vele persze. Es napi hasznalos volt, csapatos is, palyanapok, drift, telen is eloveszem... Anno volt E30-am azzal se sok gond volt. Igaz "csak" 24td volt. Utszelen sose hagyott ott. A 90-es evekben meg nagyon akart a BMW, jobb is volt mint a Mercedes akkori tipusai es nem volt olyan "izzadsag szagu" mint a feltorekvo Audi akik nagyon eroltettek, hogy felkapaszkodjanak a nemet premium harmashoz.

Gerberus 2023.03.25. 04:16:03

Szerintem amit Bangle művelt az a BMW mélypontja dizájn fronton! Nem muszáj velem egyetérteni, de a tőle kikerült BMW-nél gyakorlatilag akármelyik másik jobban néz ki. A csúnyasági rekordot az 5-öse és a 3-asa tartja (az 5-ösnek még a műszerfala is ronda), de a fenti 7-es, 6-os és a Z4-es is kapott a dizájnbombából. A 7-es faceliftje egy fokkal menti a menthetőt, de a következő generáció már azt is seperc nyugdíjba küldi. Spongya eme csúnyaságokra!

Kalash Dominik 2023.03.25. 09:21:09

@Gerberus: sajnos igen. Nyilván szubjektív, de számomra az utolsó igazán szép BMW-t az E38-as képviseli. Az új 7-est pedig még közel egy évvel a megjelenése után sem tudom hová tenni, és nem a pozitív értelemben.

Gerberus 2023.03.25. 21:09:24

@Kalash Dominik: Azon én is meglepődtem, arra azt írtam: "Nyomokban BMW-t tartalmaz!" Az óriásvesék eleve nem tetszenek a mai modelleken, de ezek az osztott lámpaszigetek sem váltak a kocsi megjelenésének javára. Bangle-nél viszont még így is összeszedettebb dizájn, de attól még nem mutat szépen; olyasmi, mint a Mercinél a W220 volt. A Bangle és eközötti két generáció viszont tetszik, illetve a másodikból a facelift előtti, mielőtt oda is gigaveséket erőszakoltak volna.
süti beállítások módosítása